Ondernemen in de Metaverse, beginnen of nog even wachten?

Techjournalist Bram van Dijk vertelde eerder wat de Metaverse inhoudt en vooral wat het gaat veranderen. Nu al verdienen internationale bedrijven er geld mee. Wat betekent dit voor ondernemers? Wachten of nu al meedoen? Van Dijk legt uit.

De Metaverse gaat nieuwe kansen bieden voor u als ondernemer. Maar wanneer moet u instappen? Lees ook: 'Dit is de Metaverse, de ‘next big thing in tech’.

Hoe snel verwacht jij dat klanten klaar zijn voor de Metaverse?

“De omslag zal langzamer en subtieler gaan dan bij de smartphone revolutie. Over vijf tot tien jaar zijn we gewend dat slimme brillen meer kunnen dan je zicht wat scherper maken. Dan zullen de brillen ook veel minder zwaar zijn en fijner zitten. Maar het zal nog wel tien tot vijftien jaar duren voordat de meeste west-Europeanen er gebruik van maken.”

En wat gebeurt er dan met de smartphone?

“Als die slimme bril goed genoeg wordt, heb je geen mobiel meer nodig. Ik denk dat mensen vrijwel altijd die bril op hun neus gaan dragen en dat hij niks doet, behalve wanneer jij zelf iets met handbewegingen doet, waardoor dingen tevoorschijn komen. De huidige Meta Quest 2 VR-bril van Facebook heeft al hand tracking. Dat werkt al heel goed en maakt een controller overbodig. Op het gebied van werk verwacht ik dat de laptop nog wel handig blijft, hoewel je in de VR-app van Facebook al met die bril op naar je virtueel gedeelde computerscherm kijkt.”

Bram van Dijk over Metaverse

Techjournalist Bram van Dijk: “Ik zou er nu al mee experimenteren, want de Metaverse komt er echt aan de komende jaren. Het is ook gewoon heel leuk om hiermee bezig te zijn.”

Er zijn dus bedrijven die in de Metaverse nu al serieus geld verdienen. Kun je daar iets meer over zeggen?

“De Metaverse biedt allerlei nieuwe kansen om je producten en diensten te promoten, en om virtuele items te kopen die je in die virtuele wereld gebruikt. Er zal rondom de Metaverse dan ook een nieuwe economie ontstaan van creators die virtuele werelden of items ontwerpen, of die advies- en marketingdiensten leveren aan de bedrijven die in de Metaverse adverteren.” 

“Als die slimme bril goed genoeg wordt, heb je geen mobiel meer nodig”

Hoe plot jij VR-vergaderingen tegenover het inmiddels ingeburgerde video-vergaderen?

“Facebook heeft hier met Horizon Workrooms een geweldige oplossing voor ontwikkeld. Natuurlijk, hij is nog wat buggy, maar deze app is er ook pas net. Iedereen kent de beperkingen van het videobellen. Bij een brainstorm, of als je langer wilt samenwerken, is het handig als je in dezelfde ruimte bent, ook als die ruimte virtueel is. Ik vind VR-vergaderen in Horizon Workrooms een grote verbetering ten opzichte van de bestaande diensten. Het werkt als een trein. Deze tool geeft naar mijn idee een nieuwe impuls aan de toekomst van het hybride werken. Maar eigenlijk moet je het zelf beleven. In deze video ervaar je hoe dat samenwerken in Horizon Workrooms werkt (vanaf minuut 3.38, red.). Natuurlijk is de leercurve voor het VR-vergaderen wel steiler dan bij het beeldbellen. Daarom denk ik dat in eerste instantie vooral IT-bedrijven deze tool zullen inzetten, zoals Accenture dat in Nederland bijvoorbeeld al doet.” 

Gaat samenwerking in de Metaverse zorgen voor een torenhoge energierekening? VR slurpt data…

“In Nederland beschikken we over een uitstekende kabelinfrastructuur en snelle mobiele verbindingen. Maak je op het werk gebruik van mobiel internet, dan zorgde de overgang naar videobellen onderweg al voor een gigapiek in het datagebruik. VR-omgevingen verbruiken nog eens twee tot drie keer zoveel data. Dus minder wordt het datagebruik in ieder geval niet. Je zult van je mobiele provider dus grotere bundels moeten afnemen.”

De Metaverse komt eraan, maar massieve adoptie vergt volgens jou nog jaren. Het bedrijfsleven kan dus nog wel even achterover leunen?

“Nee hoor. Ik zou er nu al mee experimenteren, want de Metaverse komt er echt aan de komende jaren. Het is ook gewoon heel leuk om hiermee bezig te zijn. Een simpel voorbeeld: ik gebruik een AR-bril bij het baantjes zwemmen. Ik zie dus gewoon het zwembad, maar elke keer bij het omdraaien verschijnt op mijn bril een stopwatch met de laatste tussentijd. Als je dat idee nu eens een klein beetje verder voert en nadenkt over toepassingen van AR of VR die aantrekkelijk kunnen zijn voor jouw bedrijf... Dat is toch leuk? En als jij als ondernemer nu al die leercurve start, dan heb je straks ten opzichte van je concurrentie een groot voordeel opgebouwd, wanneer de Metaverse zich concreter aandient.”

Wist u dat… Gucci virtueel soms nog duurder is dan in het echt?

Gucci is een van de modemerken die al volop marketing bedrijft. In de virtuele Gucci Garden in Roblox dwaalden bijna twintig miljoen bezoekers door allerlei virtuele ruimten. Daar kochten zij virtuele Gucci-kleding en -accessoires. Dat gebeurde soms tegen nog hogere bedragen dan die worden neergeteld voor vergelijkbare Gucci-producten in de echte wereld.

Meer weten over metaverse? Lees ook: 'Dit is de Metaverse, de ‘next big thing in tech’.

Wie hybride werken voor zich laat werken, laat zijn medewerkers excelleren

Bijgaande oplossingen zijn te combineren.

Dé zakelijke beveiligingssoftware.

Iedere medewerker een passend abonnement.

De telefooncentrale in de cloud.

BusinessScan

Advies over uw digitale oplossingen

Beter en veiliger samenwerken met uw medewerkers? Slimmer bereikbaar zijn? Doe de Business Scan en krijg binnen 5 minuten gratis en vrijblijvend ICT-advies voor uw bedrijf.

Onderwerpen