Dit is de Metaverse, de ‘next big thing in tech’

Een internet waar je zelf in zit. De driedimensionale opvolger van het huidige mobiele internet. Het zijn enkele definities van de Metaverse, de ‘next big thing in Tech’. Iedereen krijgt ermee te maken: consumenten, en zeker ook het bedrijfsleven. Wees als ondernemer dus voorbereid, zodat je straks niet achter de feiten aanloopt en vervliegt in de vergetelheid. We vuurden vragen over de Metaverse af op techjournalist Bram van Dijk van Bright en RTL Nieuws.

Journalist Bram van Dijk legt uit wat de Metaverse is en hoe het werkt. Lees ook 'Ondernemen in de Metaverse, beginnen of nog even wachten?'

Wat is jouw omschrijving van de Metaverse?

“Een idee, waarbij meerdere virtuele werelden aan elkaar worden geknoopt. In de virtuele laag die over de werkelijkheid wordt gelegd, kun je springen van wereld naar wereld. Dit interview zouden we bijvoorbeeld aan een virtuele tafel kunnen hebben; daarna zouden we een soort netwerkborrel kunnen houden, waarbij we van deze interviewsetting naar bijvoorbeeld een bowlingcentrum gaan. Wij veranderen dan tevens van gedaante: we zijn geen letterlijke avatar meer van onszelf, maar bijvoorbeeld een eenhoorn en een buffel die gaan bowlen."

Wat is Metaverse

“Vervolgens belt mijn moeder via WhatsApp videobellen. Ik kan die oproep in deze virtuele omgeving beantwoorden. Eventueel kan zij, als zij ook in zo’n setting zit, aanhaken in ons bowlingspel. Oftewel: in de Metaverse kunnen we een virtueel web maken van onder meer diensten, pagina’s, sites, entertainment en werk, die allemaal aan elkaar geknoopt zijn en waardoor je jezelf kunt vervoeren van de ene naar de andere plek. Wat er helemaal aan vasthangt, is de virtuele realiteit (VR) en de toegevoegde realiteit (AR). Bij AR kijk je door je slimme bril naar de echte fysieke wereld, waaraan virtuele elementen worden toegevoegd. Bij VR neemt die slimme bril je complete zicht over, waardoor je helemaal wordt ondergedompeld in een nieuwe, virtuele omgeving.”

“Slimme brillen gaan ervoor zorgen dat wij, als we ergens zitten, staan of lopen, de dingen die wij normaal op onze smartphone doen, nu voor ons zicht krijgen.”

Hoe nieuw is dit concept?

“Het concept is grotendeels niet nieuw. In 1992 werd de Metaverse voor het eerst voorspeld in de science fiction roman Snow Crash van Neal Stephenson. Daarna volgden voorbeelden van bedrijven die een virtuele wereld vormden, met als meest bekende wellicht Second Life in 2003. Je kon er alleen nog niet genoeg mee doen. Momenteel is onder meer het bedrijf Epic Games via Fortnite actief met een soort Metaverse, althans een virtuele wereld waarin je samen spellen speelt, in de lobby kunt rondhangen en bijvoorbeeld concerten bezoekt. Een van de concerten van Ariana Grande in deze virtuele wereld werd in 2021 door ruim twaalf miljoen Fortnite-gebruikers bezocht."

Ook bij de videogame Roblox is er duidelijk sprake van een virtuele wereld. Het gaat om een app op je mobiel en in die app zitten weer allerlei losse apps verstopt. Je kunt daar in een virtuele wereld rondlopen en een spelletje spelen, je huis of tuin vormgeven, met vrienden afspreken, enzovoort. In al deze gevallen blijft de gebruiker echter steeds vertoeven in de virtuele omgevingen van de bedrijven die deze hebben gecreëerd, want bedrijven als Epic Games zijn protectionistisch. Je kunt je dus niet gemakkelijk verplaatsen van plek 1 van de ene aanbieder naar een plek 2 van een andere aanbieder.”

Waarom is de techwereld hier nu ineens zo vol van?

“Mark Zuckerberg heeft met Facebook in zijn toespraak van afgelopen najaar een vlucht naar voren genomen. Hij heeft een duidelijke toekomstvisie uitgesproken van de Metaverse als een nieuw internet waarin je juist wel gemakkelijk laveert tussen plekken van verschillende aanbieders van verschillende producten, diensten en ervaringen. Dat vind ik heel krachtig. Het bedrijf investeert gigantisch in de Metaverse en heeft er met ‘Meta’ zelfs haar naamverandering aan gekoppeld. Deze strategische verandering heeft wereldwijd natuurlijk veel publiciteit voor de Metaverse opgeleverd."

"Facebook heeft dit niet zomaar gedaan: wat je momenteel ziet is dat allerlei ontwikkelingen samenkomen: ten eerste de zojuist genoemde ervaringen uit het verleden van virtuele werelden die mensen samenbrengen, gekoppeld aan indrukwekkende technologische vooruitgang in vooral de laatste jaren. Zo kunnen we nu talloze kleine pixels op een heel klein oppervlak plakken. Hierdoor kun je brillen maken waarmee je een realistischer beeld krijgt van een virtuele wereld. Daarnaast is inmiddels een complete generatie opgegroeid die verslaafd is aan digitale technologie; mensen die elkaar meer spreken via bijvoorbeeld de headphone van Fortnite dan in het echt. En last but not least: de grote techbedrijven hebben oorlogskassen opgebouwd. Met al dat geld moeten ze ook weer de next big thing bedenken. Alle grote techbedrijven zijn op dit moment met een slimme bril bezig. Daar gaan echt dingen uit voort komen. Bij Apple bijvoorbeeld, werken volgens Bloomberg momenteel ruim tweeduizend duurbetaalde mensen aan AR- en VR-brillen, ondanks dat ze nog niets hebben aangekondigd en uitgebracht.”

Wordt de Metaverse inderdaad de 3D-opvolger van het huidige 2D-internet, zoals Mark Zuckerberg beweert?

“Dat denk ik wel. Nu al leven we met ten minste één been in de virtuele wereld en één been in de fysieke wereld. Die virtuele wereld komt door de introductie van de slimme brillen nog dichter bij jezelf te staan. Hij gaat nog meer op in je zicht en op in je leven. Binnen vijf jaar gaan we goede, betaalbare brillen op de markt zien. Zowel normale brillen waar je doorheen kunt kijken, maar met een toegevoegde virtuele laag, als virtuele brillen waardoor je verdwijnt in andere werelden. Deze brillen gaan ervoor zorgen dat wij, als we ergens zitten, staan of lopen, de dingen die wij normaal op onze smartphone doen, voor ons zicht krijgen. Met die elementen kunnen wij - via de brilcontroller en bij de betere brillen via handbewegingen in de lucht - interacteren.”

Wanneer kun je spreken van een volwaardig Metaverse?

“Als je geen toetsenbord of smartphone meer nodig hebt om van virtuele wereld naar virtuele wereld over te stappen. We zijn dan van een smartphonezombie een brillenzombie geworden, haha. Je ziet nu overigens al de eerste commerciële verdienmodellen in de Metaverse ontstaan, met bijvoorbeeld virtuele outfits en virtuele ruimten waarvoor met echt geld wordt betaald. Er zijn zelfs al virtuele grondspeculanten die grof geld neertellen voor ruimtebezit in virtuele werelden. Maar laat ik het zo zeggen: als mijn moeder haar eerste virtuele Nikes koopt, dan denk ik dat we wel aardig in de Metaverse zijn beland.”

Meer weten over metaverse? Lees ook 'Ondernemen in de Metaverse, beginnen of nog even wachten?'

Wie hybride werken voor zich laat werken, laat zijn medewerkers excelleren

Bijgaande oplossingen zijn te combineren.

Dé zakelijke beveiligingssoftware.

Iedere medewerker een passend abonnement.

De telefooncentrale in de cloud.

BusinessScan

Advies over uw digitale oplossingen

Beter en veiliger samenwerken met uw medewerkers? Slimmer bereikbaar zijn? Doe de Business Scan en krijg binnen 5 minuten gratis en vrijblijvend ICT-advies voor uw bedrijf.

Onderwerpen