Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Bescherm uw bedrijf tegen een DDoS-aanval: 5 praktische tips

Het aantal DDoS-aanvallen op bedrijven neemt snel toe, zo signaleert onder meer de Nationale Beheersorganisatie Internet Providers (NBIP). Dus denkt u dat uw bedrijf te maken heeft met een aanval door cybercriminelen? Of wilt u zich goed voorbereiden en beschermen tegen een DDoS-aanval? Voorkom dat u net als collega-bedrijven slachtoffer wordt. Of zorg ervoor dat u dit op tijd herkent, om de schade te beperken.

Dit artikel geeft uitleg over de wijze waarop u een DDoS-aanval kunt voorkomen. Alles weten over bescherming tegen cybercrime? Lees meer over malwareransomwarephishing en datalekken of over de nieuwste cybercrime trends en IT-beveiliging.

Het uitvoeren van een DDoS (Distributed Denial of Service) aanval is strafbaar. Tegelijkertijd wordt dit steeds makkelijker. Iedereen kan voor een paar euro een aanval bestellen. Dat betekent dat uw bedrijf een groeiend risico loopt. Zelfs boze klanten of gewoon verveelde tieners hebben de mogelijkheid om hiermee systemen aan te vallen en plat te letten.Let op: sommige cybercriminelen gebruiken de DDoS-aanval als afleiding. Terwijl ze een server platleggen proberen ze via een andere ingang gegevens te stelen. Bovendien gebruiken criminelen het als chantagemiddel, door de website of een app tijdelijk onbereikbaar te maken.

DDoS-aanval herkennen

Wilt u een DDoS-aanval herkennen? Zodra uw website, app of applicatie zonder reden offline is zouden alle alarmbellen af moeten gaan. Houd de status van websites in de gaten, net als die van interne systemen zoals een intranet, e-mail of applicaties waarmee medewerkers werken.

"Iedereen kan voor een paar euro een aanval bestellen. Dat betekent dat uw bedrijf een groeiend risico loopt."

DDoS-aanvallen

DDoS-aanval voorkomen: 5 praktische tips

U wilt met uw bedrijf een DDoS-aanval voorkomen. Dat werkt beter dan genezen, omdat het kwaad dan vaak al geschied is. En lukt het niet om de aanval te voorkomen? U kunt er in ieder geval voor zorgen dat deze minder schade aanricht of zelfs niet succesvol blijkt. We delen 5 praktische tips voor bedrijven die zich beter willen beschermen tegen aanvallen door internetcriminelen:

1. Test uw kwetsbaarheid

Begin met het in kaart brengen van de kwetsbaarheid. Hoe schadelijk is het als bepaalde systemen uitvallen? Plan met de systeembeheerder in dat bijvoorbeeld de internetverbinding en online diensten een uur lang niet beschikbaar zijn. Lukt het in dat geval om door te werken? Of komt het complete bedrijf stil te liggen omdat er niets meer mogelijk is? Bepaal aan de hand daarvan hoe belangrijk het is om de bescherming tegen DDoS-aanvallen te verbeteren. Hoe kwetsbaarder uw bedrijf is, des te groter ook de gevolgen van een succesvolle aanval door cybercriminelen. 

2. Bespreek de risico’s

U kunt niet overal expert in zijn. Dus bestaat uw core-business niet uit digitale aanvallen van bedrijven? Schakel een expert in om daarmee de risico’s te bespreken. Bespreek bijvoorbeeld wat het voor uw bedrijf betekent als bepaalde systemen plat komen te liggen. Experts in informatiebeveiliging en cybercrime brengen samen met u de kwetsbaarheden in beeld. Bovendien denken ze met u mee over de maatregelen die u kunt nemen om de risico’s zoveel mogelijk te beperken.Tip: houd rekening met de systemen van leveranciers en andere partners waarmee u (intensief) samenwerkt. Vraag ook hen naar de maatregelen die ze nemen om zich te beschermen tegen een DDoS-aanval. U voorkomt daarmee dat u als bedrijf nog niet door kunt werken, als een van de partners of leveranciers te maken krijgt met problemen van buitenaf.

DDoS-aanvallen

3. Betrek uw hostingbedrijf bij uw afwegingen

Zodra de kwetsbaarheden en risico’s duidelijk zijn is het belangrijk om daar iets aan te doen. Het is verstandig om daarover contact op te nemen met bijvoorbeeld uw hostingbedrijf. In sommige gevallen kunnen die bedrijven (eventueel samen met internetproviders) extra bescherming bieden voor uw systemen en data. U kunt bijvoorbeeld denken aan een digitale ‘wasstraat’ of een ‘bad bot blocker’. Het zijn twee oplossingen die bedrijven helpen door gevaarlijk dataverkeer te blokkeren. Dit zorgt ervoor dat er al buiten uw bedrijf sprake is van een eerste laag aan bescherming. Als u vervolgens ook uw eigen systemen goed beschermt maakt dit het risico op een DDoS-aanval een stuk kleiner. 

4. Bescherm data en systemen

Het valt niet uit te sluiten dat cybercriminelen vroeg of laat een DDoS-aanval op uw bedrijf plannen. Met de juiste bescherming van data en systemen wordt het een stuk beter mogelijk om te voorkomen dat er schade ontstaat. Voorkom bijvoorbeeld dat hackers bij gevoelige data kunnen. Breng in kaart welke gegevens kritisch zijn voor uw bedrijf, om daarvoor de beveiliging te verbeteren. Onder andere uw IT-beheerder, internetprovider en beveiligingsspecialisten kunnen u daarbij helpen. Zorg er samen met hen bijvoorbeeld voor dat er een back-up van die data beschikbaar is. Op die manier krijgen cybercriminelen niet de kans om de data te gijzelen (ransomware) of op een andere manier onbruikbaar te maken. 

5. Bedenk een plan B

En krijgt u als bedrijf onverhoopt toch te maken met een succesvolle aanval door cybercriminelen? Bedenk een plan B, om zo goed mogelijk door te kunnen werken.Bedenk hoe u reageert op het moment dat er een succesvolle DDoS-aanval plaatsvindt. Wat is er nodig om tijdelijk op papier door te werken? Is er een back-up van data en systemen beschikbaar? Of lukt het om andere werkzaamheden op te pakken die voorkomen dat het omzetverlies te hoog oploopt? Denk hier vooraf over na. Tijdens een DDoS-aanval kunt u dan alle aandacht richten op het afwenden van de aanval of het herstellen van de getroffen systemen.  

Veilig Vooruit

Bescherm uw medewerkers, apparaten, locaties en verbindingen.