Moonback boekingssite: “Bij digitaal product past digitale werkwijze”
Moonback is een van de nieuwe, alternatieve boekingsplatforms die opkomen in een trend: een sympathieker en duurzamer alternatief bieden voor de grote platforms. Digitaal ondernemen is een vanzelfsprekendheid voor Niels Meijssen, CEO en medeoprichter van Moonback. Niet alleen zijn product is digitaal: ook voor het aannemen van medewerkers en het opbouwen van een publiek gebruikt hij digitale tools. Hoeveel digitaal werken past er in een bedrijf? Veel!
Niels Meijssen lanceerde een nieuw boekingsplatform voor hotels als een reactie op Booking.com.
Een jaar geleden plaatste Niels Meijssen op LinkedIn een bericht waar het allemaal mee begon: hij maakte zich boos over Booking.com dat ondanks miljarden winst staatssteun had aangevraagd en ook nog eens steeds hogere commissies aan aangesloten hotels vraagt. Bij duizend likes zou hij eens nadenken over een alternatief boekingsplatform. Het bericht werd 40.000 keer gedeeld en geliket en het platform komt er: deze zomer gaat Moonback live. Daarbij is Moonback in goed gezelschap, want overal duiken nieuwe, sympathieke initiatieven op die een alternatief willen bieden voor de grote platforms. Zo biedt Allyourz.nl een podium voor 150 Zeeuwse bedrijven die vakantieaccommodaties aanbieden.
Digitaal zakendoen
Een bedrijf beginnen in coronatijd betekent onherroepelijk digitaal zakendoen: alle negentien medewerkers werden aangenomen na videocalls en thuiswerken is de norm. Maar Meijssen, die jarenlang als startup-strateeg werkte en ondernemers in de digitale hoek hielp met het verwezenlijken van hun ideeën, vindt ook: bij een digitaal product past een digitale werkwijze.
"Een bedrijf beginnen in coronatijd betekent onherroepelijk digitaal zakendoen."
Een eerlijker alternatief voor boekingsreuzen als Booking en Expedia, dat moet Moonback worden. Zonder zogeheten ‘dark patterns’, slinkse trucs die vaak gebruikt worden om mensen te verleiden zo snel mogelijk een hotel te boeken. ”Daar zijn ze al vaak voor op de vingers getikt”, zegt Meijssen. “Berichten als ‘er kijken momenteel drie mensen naar deze kamer’ zul je bij ons niet zien. Daar werd ik als maker van digitale producten al niet enthousiast van.” Het team van Moonback is momenteel druk met het testen van het platform. “We gaan daarbij na: hoe gebruiken mensen boekingsplatforms, waar lopen ze tegenaan, waar klikken ze op als ze een hotel willen boeken? Met die inzichten gaan we vervolgens het ontwikkeltraject in.”
Digitaal werken in het DNA
Digitaal werken zit in het DNA van het jonge bedrijf: voor alle bedrijfsprocessen worden digitale tools gebruikt, van marketing en communicatie tot administratie en HR. “We gebruiken bijvoorbeeld Moneybird voor de boekhouding: daar zit beeldherkenning ingebouwd, waardoor factuur- en btw-nummers op een pdf-factuur direct automatisch worden herkend en zo ingeboekt kunnen worden in de administratie. Dat zijn kleine dingen, maar ik word er heel gelukkig van. Met Homerun kunnen we heel makkelijk nieuwe medewerkers werven: met dat programma kun je vacatures aanmaken en mensen laten reageren, wat het selectieproces makkelijker maakt. Om het werken op afstand – onder meer met mensen die ik nog nooit in het echt heb gezien – soepel te laten verlopen, gebruiken we samenwerking- en communicatietools als Slack en Notion.
We hebben zelfs een programma voor vrijdagmiddagborrels: Mibo. Daarbij loop je rond op bijvoorbeeld een eiland en pas als je virtueel dicht genoeg bij een collega staat, kun je elkaar verstaan. Veel leuker dan die saaie Zoom-calls. De coronacrisis heeft echt voor een versnelling van digitale mogelijkheden gezorgd.”
Sommige bedrijven gebruiken één systeem om al die processen te stroomlijnen, maar Meijssen koos bewust voor verschillende programma’s. “Ik heb liever een grote set tools die allemaal gemaakt zijn voor een klein doel en daar heel goed in zijn dan dat ik een totaalpakket gebruik. Omdat we zelf een digitaal product maken, volgen we wat er gebeurt op dat gebied en welk aanbod er is. Soms inspireren zulke programma’s me ook. Dan denk ik: hé, zoiets kunnen wij op ons platform ook toepassen. Als je zoveel verschillende tools gebruikt, kun je overal de best practices een beetje van afkijken.”
Klantenbinding via nieuwsbrief
Voor klantenbinding gebruikt Meijssen al vanaf dag één dezelfde tool: nieuwsbriefmaker Mailchimp. Meteen nadat zijn LinkedIn-bericht viral ging, besloot hij namelijk een tweewekelijkse nieuwsbrief te beginnen om potentiële reizigers aan zich te binden. Die telt inmiddels zo’n 10.000 abonnees en wordt goed gelezen, zegt Meijssen: er zijn weinig uitschrijvingen. ”Een groot deel van de abonnees bestaat uit mensen die zich hebben aangemeld naar aanleiding van die eerste post op LinkedIn, of die mij daar voorbij zien komen. Ik ben heel actief op dat platform – ik ben zelfs LinkedIn Top Voice – en deel waar we zelf mee bezig zijn. Maar ik schrijf ook over andere onlineplatforms of misstanden waarvan ik vind dat er aandacht voor moet zijn.”
Een deel van het publiek bestaat uit mensen die niet alleen een like hebben gegeven, maar ook keiharde euro’s in ons hebben geïnvesteerd. Meijssen: “We hebben ons startkapitaal opgehaald dankzij meer dan 1500 crowdfunders. Verder is ons bereik organisch gegroeid, bijvoorbeeld doordat mensen de nieuwsbrief naar anderen doorsturen en zich dan via onze site aanmelden.
Online communicatie
Via Clipit, een tool voor media-monitoring, houdt Meijssen bij wat er op social media allemaal wordt gezegd over Moonback. “Wij hebben natuurlijk niet de miljarden euro’s aan marketingmiddelen die Booking en Expedia gebruiken om onbeperkt clicks naar hun websites te leiden, dus wij zullen reizigers op een andere manier aan ons moeten binden. Wij moeten het vooral hebben van een heel trouwe achterban en van de hotels. Want die zijn ook behoorlijk klaar met die grote platforms. Die hotels, en hun eigen onlinekanalen, zullen dus ook een belangrijk marketingkanaal voor ons zijn.”
De belangrijkste boodschap die in alle onlinecommunicatie naar voren moet komen: je helpt hoteliers én jezelf door te boeken via Moonback. “Bij de grote boekingplatforms is de aandeelhouder belangrijker dan de reiziger en dat zie je terug in het product. Aan die ‘dark patterns’ en aan het feit dat het hotel dat de meeste commissie betaalt bovenaan in de zoekresultaten komt. Ook al zoek jij een hotel in het centrum en ligt dat hotel daar zes kilometer bij uit de buurt. Uiteindelijk valt of staat het concept met genoeg boekingen, dus we zullen de reiziger ervan moeten overtuigen zijn gedrag te veranderen en bij ons te boeken. Daarom zijn we druk bezig met dat communicatiestuk, ook al is ons platform nog niet live. Een mooie uitdaging.”
Deel dit artikel