Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

FFtF: Zo werd Pelle Baas een baas in podcastland

Je boterham verdienen met het maken van podcasts valt of staat volgens Pelle Baas, founder van Brocast Media, bij innovatievermogen, creativiteit en durf. Maar wat is er nog meer nodig om toekomstbestendig te zijn in de podcastindustrie? En hoe Fit For the Future is Pelle zelf met Brocast Media, bijvoorbeeld door inzet van 5G-technologie?  

Brocast is een bedrijf dat zich met recht Fit For the Future (FFtF) mag noemen. 

Wilt u net zo succesvol ondernemen als Brocast? Omarm dan de digitalisering, net als dit bedrijf. Hoe en waar te beginnen? Doe de Business Scan, binnen 5 minuten heeft u een passend advies.

Hoe zat het ook alweer? Je bent Fit for the Future als je hongerig bent naar nieuwe technologieën en verandering ziet als opportunity. Je denkt strategisch aan de dag van morgen en zet de lijnen uit. Je bent on top of elke trend en wendbaar zonder te piepen. In het Fit For the Future onderzoek van Vodafone lees je er meer over. 

Op een steenworp afstand van het Museumplein zwaait de voordeur van een statig pand open. We zijn op bezoek bij de Amsterdamse podcastproducer Pelle Baas. In de grote antieke vertrekken hangt moderne kunst en werken jonge makers achter MacBooks aan nieuwe podcastconcepten. Omgeven door microfoons en camerastatieven, nemen we plaats aan een grote houten tafel, waar normaalgesproken Matthijs van Nieuwkerk en zijn entourage aanschuiven voor de wekelijkse Hard Gras-podcast. We drinken (goede) koffie en Pelle vertelt. 

FFtF: CityLegends krijgt met gamification jongeren de straat op

Hoe ben je begonnen?

“Ik heb een tijd in sportmarketing gewerkt, waar ik fondsen wierf voor jonge sporters. Onder andere voor de stichting van Pieter van den Hoogenband; een kennisnetwerk dat topsporters, het bedrijfsleven en de wetenschap samenbracht. De content die we voor de stichting maakten, was zo waardevol, dat ik voorstelde er een podcastserie aan te wijden. Er werd enthousiast op mijn plan gereageerd, dus ging ik aan de bak.’’

“Ik observeer wat er om me heen gebeurt en bedenk daar een podcast bij”

Wist je hoe dat moest? Een podcastserie maken?

“Ik was aan het pionieren, had eigenlijk geen idee hoe het werkte, maar ik luisterde veel naar podcasts, had er een idee bij en ben er simpelweg ingedoken. Bovendien kreeg ik een startbudget van de stichting om alle apparatuur te regelen en met behulp van een goede vriend en een ervaren journalist ben ik aan de slag gegaan.’’

Inmiddels, vier jaar later, heb je je eigen studio en produceer je al heel wat toffe podcast-titels. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

“Ik stond er vanaf het begin al heel serieus in, het was geen hobbyisme. Mijn focus ligt altijd op kwaliteit en innovatie. Daarnaast ben ik in staat om er met een marketingbril naar te kijken, ik zie waar kansen liggen. Zo begon ik direct met het maken van videocontent tijdens de podcastopnamen, die zich – losgeknipt – uitstekend leende voor social media. Het is een mix van details, scherpte, intuïtie en een vooruitziende blik. En die kan ik goed gebruiken, want de podcastwereld is enorm aan het veranderen. Zowel op het gebied van consumentenpodcasts als in de zakelijke markt. Daar haken we op in door podcasts te ontwikkelen die beantwoorden aan nieuwe behoeftes vanuit de consumenten – én de zakelijke markt.’’

Noem eens een voorbeeld?

“We hebben onlangs een zakelijke podcastserie ontwikkeld voor het onboarden van nieuwe medewerkers. Door het hybride en op afstand werken is het voor mensen veel normaler om in hun eigen tijd nieuwe kennis op te doen. Niet iedereen hoeft meer om 10 uur ’s ochtends naar het praatje van de CEO te luisteren, dat kan ook prima on demand. De mogelijkheden zijn eindeloos. We zijn momenteel ook bezig met een podcastconcept voor mensen die plastische chirurgie ondergaan. Patiënten krijgen een appje met een link naar de podcast die ze stap voor stap, wekelijks voorbereidt op de ingreep. Wat ik feitelijk doe: ik kijk naar wat er om me heen gebeurt, wat mensen bezighoudt, wat de maatschappij bezighoudt en bedenk daar een podcastconcept bij.’’

En hoe zit het met consumentenpodcasts? Hoe kan je daarin rendabel en vernieuwend zijn?

“De komst van nieuwe, betaalde platforms zoals Podimo zijn heel goed voor de podcastmarkt. Eerst had Spotify 65 procent van de markt – bijna alle podcastcontent werd via hun kanaal beluisterd. Het scheve is echter, dat Spotify muziekartiesten betaalt per stream, maar podcastmakers niet. Omdat ze zo’n prominente positie hadden, konden ze dat flikken. Dat gaat met de komst van betaalde platforms wel veranderen, die bom staat op ontploffen. De reacties op betaalplatforms was aanvankelijk wat nors, maar steeds meer luisteraars willen betalen voor kwaliteit en dat is mooi. Je krijgt nu ook goeie één-pitters die met kwalitatief hoge content hun boterham kunnen verdienen.’’

Hoe ziet de toekomst van de podcast eruit? En waar zet jij op in?

“De dialoog. Met een podcast zend je vooral, het is vrij eenzijdig. Daar probeer ik verandering in te brengen, door interactie met luisteraars te creëren, waardevolle inzichten te verzamelen, maar ook data. Dat kan door luisteraars mee te laten werken aan content, social mediakanalen te integreren en speciale fan-toepassingen te ontwikkelen. We produceren sinds enige tijd de New Female Leaders Podcast, waarin vrouwen ervaringen uitwisselen rondom leiderschap, masculiene bedrijfsculturen en hoe ze daarmee omgaan. Dat doen ze tijdens de podcast, maar we faciliteren ook het gesprek dat ze daarna voeren. Zo zijn er bijeenkomsten en online discussies waaraan ze kunnen deelnemen. Zó bouw je een community – en die stopt niet wanneer de podcast is afgelopen.’’

Hoe staat Brocast er over vijf jaar voor? Oftewel: Hoe Fit For the Future is Brocast?

“De toegang tot het oor is uniek. Er wordt steeds meer naar podcasts geluisterd en ook de luistertijd wordt steeds langer. Mensen luisteren gemiddeld een uur dedicated naar een podcast. Het is dus een heel interessante markt met ontzettend veel potentie. Dat ontdekken adverteerders ook.  Over 5 jaar hoop ik naast opdrachten ook meer eigen producties te gaan draaien en een volgende stap te maken in het betaalproces. Zo ben ik met een cryptoplatform aan het kijken hoe we het donatiesysteem kunnen vernieuwen. Maar ook de techniek zit in de lift. Met 5G kan ik bijvoorbeeld vaker podcasts gaan maken op locatie en content zonder haperen, in real time streamen. Afijn, er staat dus een hoop te gebeuren!’’

Bedrijven die FFTF zijn, scoren het hoogst op deze zes categorieën:

  • Ze staan positief tegenover verandering
  • Ze staan open voor nieuwe technologie
  • Ze zijn actief in de planning voor hun technologische toekomst (met stappenplannen voor hoe technologie hun manier van werken kan veranderen)
  • Ze hebben brede, gedetailleerde strategieën voor de toekomst
  • Ze blijven up-to-date met nieuwe trends
  • Ze passen zich gemakkelijk aan, reageren snel op nieuwe trends en zijn sneller op de markt dan hun concurrenten

Download het 'Fit for the Future Rapport'

Wilt u weten op welke vlakken 'Fit For the Future'-bedrijven opvallend anders denken én doen dan anderen, waardoor zij - óók in tijden van crisis - blijven bloeien?

Download dan het 'Fit for the Future Rapport'.

Fit for the future

 Hoe digitalisering te omarmen
 Hoe om te gaan met flexibilisering
 Hoe koplopers kijken naar duurzaamheid