Overslaan en ga naar inhoud

ICT uitbesteden of in eigen beheer? Plussen en minnen bij beide opties

Twijfelt u wel eens over de vraag of u de ICT van uw bedrijf moet uitbesteden of in eigen beheer moet houden? Als u net begint of niet veel technische ervaring hebt, dan kan outsourcing van ICT de aantrekkelijkste optie zijn. Aan de andere kant, als uw organisatie de mogelijkheid heeft in personeel en meer controle over de technologie wil houden, is een in-house IT-oplossing wellicht een betere keuze. In dit artikel schetsen wij de voor- en nadelen van beide opties.

Neem de beste beslissing voor uw bedrijf door de voor- en nadelen van ICT-uitbesteding en ICT in huis te vergelijken. Lees hier meer over IT-uitbesteding. Meer weten over hoe u de prestaties van uw bedrijf verbetert? Lees alles over Fit for the Future bedrijven.

Waarom beheer uitbesteden?

Outsourcing van de ICT in uw bedrijf kan een geweldige manier zijn om de kosten te verlagen en de efficiëntie te verhogen! Uitbesteding kan ook helpen om toegang te krijgen tot betere technologie dan intern beschikbaar is. Het kan middelen helpen vrijmaken voor andere projecten en u toegang helpen krijgen tot expertise van buitenaf. 

Meer over succesvol ondernemen? Lees verder over Effectief Werken.

ICT uitbesteden. Aan wie?

ICT-outsourcing is het proces waarbij een externe provider wordt ingehuurd om de IT-infrastructuur en -activiteiten van een organisatie geheel of gedeeltelijk te beheren. Hierbij wordt de verantwoordelijkheid voor bepaalde IT-activiteiten overgedragen naar een externe dienstverlener. Dit omvat doorgaans hardware- en softwarebeheer, netwerkondersteuning, applicatieontwikkeling, onderhoud en testen. 
ICT uitbesteden of in eigen beheer houden? Dit zijn de voor- en nadelen

Wat kost het uitbesteden van ICT-beheer?

Typische onderdelen van een ICT-outsourcingcontract zijn onder meer de duur van de overeenkomst, het serviceniveau en de kostenstructuur, rollen en verantwoordelijkheden van de betrokken partijen, gegevensbeveiligingsmaatregelen en de algemene kwaliteit van de dienstverlening. Zaken als betalingsvoorwaarden, aansprakelijkheidsbeperkingen en vrijwaringsverplichtingen, moeten ook in het contract worden opgenomen. De kosten van ICT-outsourcingcontracten kunnen sterk variëren, afhankelijk van de grootte van de organisatie en de omvang van de diensten kunnen de prijzen verschillen. Gemiddeld kunnen kleine bedrijven rekenen op uitgaven van €5.000 tot €8.000 euro per jaar aan ICT-outsourcingdiensten, terwijl grote bedrijven €50.000 tot meer dan een miljoen dollar per jaar uitgeven aan ICT.

De voordelen van uitbesteding

Het uitbesteden van IT-beheer heeft verschillende potentiële voordelen. Om te beginnen kan uw interne team tijd vrijmaken om zich op belangrijkere taken te concentreren. Daarnaast kan het uitbesteden van IT-beheer ook de kosten verlagen die gepaard gaan met het in stand houden van een intern IT-team. Door deze diensten uit te besteden, hoeft u zich geen zorgen te maken over salarissen, apparatuur of softwarelicenties, wat de overheadkosten kan verlagen. Een ander belangrijk voordeel is de toegang tot een grotere pool van expertise en middelen. Een bedrijf dat gespecialiseerd is in IT-beheer heeft toegang tot meer gespecialiseerde instrumenten, technologie en middelen dan uw interne team. 

Lees meer over duurzame groei voor uw bedrijf.

ICT uitbesteden of in eigen beheer houden? Dit zijn de voor- en nadelen

De nadelen van uitbesteding

Besteedt u het beheer van ICT uit, dan kleven er ook nadelen aan. Er kan bijvoorbeeld een gebrek aan controle zijn over de kwaliteit en de veiligheid van de gegevens die met derde partijen worden gedeeld. Bovendien kan het prijskaartje van uitbesteding, in vergelijking met interne levering, soms zwaarder wegen dan de potentiële voordelen. 

ICT in eigen beheer

Om ICT in eigen beheer te houden is gespecialiseerd personeel nodig, zoals systeembeheerders of computertechnici, die ICT-systemen, netwerken, toepassingen en andere gerelateerde hardware- en softwarecomponenten onderhouden en beheren. Naast technisch personeel is het mogelijk dat organisaties ook ander niet-technisch personeel moeten inhuren, zoals ICT-consultants en projectmanagers, om strategieën voor IT-systemen te helpen ontwerpen en implementeren. Daarnaast zijn er vaak aanzienlijke investeringen in hardware en software nodig. 

ICT uitbesteden of in eigen beheer houden? Dit zijn de voor- en nadelen

De voor- en nadelen van eigen beheer

Voordelen van eigen beheer

  1. Verbeterde productiviteit.
  2. Verbeterde klantervaring.
  3. U bespaart kosten doordat u geen partij hoeft in te huren.
  4. Meer controle over processen en systemen.
  5. Uw team krijgt ook meer toegang tot gegevens en analyses die kunnen helpen bij het nemen van beslissingen en het optimaliseren van prestaties.

Nadelen van eigen beheer

  1. Hoge kosten in verband met de aanschaf van hardware en software.
  2. Gebrek aan flexibiliteit bij het opschalen of afschalen.
  3. Risico's in verband met gegevensbeveiliging, -opslag en -toegankelijkheid.
  4. Extra middelen nodig voor onderhoud, opleiding en ondersteunend personeel.
  5. Kans op downtime door technische problemen evenals het risico van verstoring door cyberaanvallen.

Hybride ICT kan ook

Hybride ICT is de combinatie van zowel traditionele als digitale technologieën. Het gaat om het gebruik van bestaande systemen, zoals vaste lijnen, samen met moderne systemen zoals cloud computing. Door deze twee communicatiemethoden te combineren, kunt u met uw bedrijf naadloos overstappen tussen nieuwe en oude manieren van werken. U kunt hierbij hybride gebruiken om e-mails via de cloud te versturen, terwijl het uw klanten ook de mogelijkheid biedt om via een vaste telefoonlijn in te bellen. Op die manier hoeven zij hun huidige systemen niet volledig op te geven om bij te blijven met de moderne technologie.

Ook interessant: 'De tech-trends die elke mkb-ondernemer moet kennen'.

ICT uitbesteden vs. ICT in eigen beheer | Vodafone Business

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Lees ons volledige Privacy Statement