Waarom u de vrije denkers in uw organisatie moet koesteren

Hoe rigide zijn uw businessprocessen? Hoe vast zit u in regels en processen? De reden dat we dit vragen is eenvoudig: in een tijd waarin het overleven van de voortdurende digitale revolutie vraagt om snel veranderen en aanpassen, is het cruciaal om vrije denkers in uw organisatie te koesteren.

Is dat makkelijker gezegd dan gedaan? Of is er een effectieve, pragmatische manier om voordeel te behalen met opkomende technologie? Het antwoord vindt u in dit artikel.

Nieuwe helden van de zakelijke wereld

Vodafone brengt graag verschillende meningen bij elkaar. Daarom organiseren we ieder jaar een ‘Customer Advisory Board’. Tijdens deze bijeenkomst gaan bestuurders van onze grootzakvrije-denkerselijke klanten (multinationals) in gesprek met ons senior managementteam over de kansen en uitdagingen op het gebied van wereldwijd ondernemen.

Onze ‘Customer Advisory Board’ bij ESTEC (European Space Agency’s Innovation Centre in Amsterdam) heeft geleid tot een nieuw rapport: 'Breaking Boundaries': The Challenge of Technological Disruption. Dit rapport werd geschreven in samenwerking met de School of Life van Alain De Botton in Londen.

Hierin vindt u volop informatie over de manier waarop bedrijven van de toekomst eruit zouden moeten zien, hoe ze zouden moeten handelen en denken, met inzichten van verschillende experts uit het werkveld. Deze inzichten hebben ons aan het denken gezet over innoveren van binnenuit. We hebben al eerder besproken waarom Innovatie belangrijk is voor de toekomst van uw organisatie, maar hoe pakt u dat in de praktijk aan? De sleutel ligt bij de mensen die hart hebben voor uw bedrijf.

Vertrouwelijke info verlenen aan medewerkers

‘Een bekend Hollywood stereotype is vaak de non-conformistische held’, staat in het rapport Breaking Boundaries. Maar dit roept beelden op van helden ‘die de geautomatiseerde, technische controles uitzetten, zodat ze kunnen reageren op een meer instinctief, menselijk niveau’ om ze vervolgens te verslaan.

“Dat beeld is nu veranderd”, legt een expert in het rapport uit. “Nu is de held in de zakelijke wereld de persoon die technologie op de slimste manier kan gebruiken om onconventionele resultaten te bereiken.” Dit betekent dat nieuwe technologie binnen handbereik van de werknemers moet zijn, in plaats van vergrendeld en opgeborgen achter veilige servers.

“We zullen hard na moeten denken over wat er geheim moet zijn en wat niet”, zegt David Baker. Als voormalig redacteur bij Wired in het Verenigd Koninkrijk en huidig docent aan de School of Life is hij er vast van overtuigd dat de manier waarop we gebruik maken van technologie op het werk alles gaat veranderen in onze bedrijven in de nabije toekomst. (Binnenkort horen we nog meer over de visie van David, we houden u op de hoogte).

Minder vasthouden aan regels

Medewerkers gaan slimmer en sneller werken als ze goed toegang hebben tot de IT-infrastructuur van de organisatie, én de tools die ze gebruiken in hun privéleven, zoals bijvoorbeeld WhatsApp. Het rapport zegt hierover:

“Door toe te staan dat nieuwe medewerkers de wereld met andere ogen zien, merken organisaties dat het een goed idee kan zijn om bepaalde regels te laten varen. Dit kan alleen werken wanneer een organisatie beschikt over een cultuur waarin dit soort ideeën worden opgemerkt en de daaruit voortvloeiende innovaties gewaardeerd worden.”

“Organisaties hebben de neiging om weerstand te bieden. Ze willen hun netwerk beschermen tegen cyberaanvallen en andere beveiligingslekken. Maar dit is een gevecht waarvan de uitkomst al vast staat. Bedrijven moeten zoeken naar manieren om medewerkers gebruik te laten maken van externe technologieën om te komen tot meer samenwerking, innovatie en betrokkenheid.”

Of, in de beroemde woorden van Peter Drucker: ‘Culture eats strategy for lunch.’

Medewerkers laten werken met de tools die ze nodig hebben, welke tools dat dan ook zijn, sluit naadloos aan op een ander aspect van deze cultuuromslag, die gekenmerkt wordt door het breken van regels: flexibel werken…

Flexibel werken bij Vodafone

Als bedrijf dat gespecialiseerd is in het helpen van anderen bij behoeften op het gebied van infrastructuur, zijn de ontberingen die de veranderende werkplek met zich meebrengt ons niet vreemd. In andere woorden: we kunnen het goede voorbeeld geven.

Ons ‘Better Ways of Working’ programma (BWoW) is hier een goed voorbeeld van. Met BWoW kunnen wij grote, risicomijdende organisaties helpen met flexibel werken en ze daar de vruchten van late plukken. Ook helpen wij bij het optimaal inrichten van ruimten, en bij het beperken van CO2-uitstoot. Hierbij gebruiken we dezelfde modellen die ook bij het Vodafone hoofdkantoor werken. Het valt op dat deze nieuwe manieren van werken zich echt uitbetalen.

Een hogere productiviteit

Ons ‘Better Ways of Working’ programma (BWoW) is hier een goed voorbeeld van. Met BWoW kunnen wij grote, risicomijdende organisaties helpen met flexibel werken en ze daar de vruchten van late plukken. Ook helpen wij bij het optimaal inrichten van ruimten, en bij het beperken van CO2-uitstoot. Hierbij gebruiken we dezelfde modellen die ook bij het Vodafone hoofdkantoor werken. Het valt op dat deze nieuwe manieren van werken zich echt uitbetalen.

De werkgevers die meededen aan het onderzoek stelden ook dat innovatie de productiviteit vergroot. Ze merken dat de kosten per medewerker lager zijn doordat er minder kantoorruimte nodig is. Maar om dat allemaal te bereiken heb je wel de juiste technologie nodig. Daarnaast moeten de veranderingen in het DNA van het bedrijf verankerd zijn. In Breaking Boundaries noemen we dit ‘het aanstaande huwelijk van HR en IT’. In onze visie is het niet de vraag ‘of’ het gaat gebeuren, maar ‘wanneer’.

Wilt u weten wat dit betekent voor uw organisatie? Hoe u deze diensten zo inricht dat de ‘overtreders’ kunnen bloeien en u belangrijke innovaties kunt implementeren in uw organisatie?

Delen

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken?

Neem contact met mij op

  • 1. contactgegevens
  • 2. Hoe kunnen wij u helpen
  • 3. Uw bedrijf

1. Contactgegevens

Als u een vraag heeft over een product waar u nu al gebruik van maakt, kunt u ons een e-mail sturen.

2. Hoe kunnen wij u helpen

3. Uw bedrijf

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van relevant nieuws rondom communicatie-oplossingen voor uw organisatie? Vul uw gegevens in en u ontvangt de Vodafone Zakelijk nieuwsbrief voortaan per e-mail.

Shop