Digital marketing serie #4: tips voor technische website optimalisatie

Zoekmachines geven de voorkeur aan webpagina’s met relevante content voor hun gebruikers, logisch natuurlijk. Maar naast dat de content in orde moet zijn, zijn er nog een aantal technische componenten van uw website waar de algoritmes van zoekmachines voorkeur aan geven. 

Een website met een goede gebruikerservaring wordt hoger in de zoekresultaten getoond dan een langzame, onbetrouwbare website die niet optimaal functioneert. Wat kunt u doen aan technische website optimalisatie? Wilt u meer weten over hoe digital marketing voor u kan werken, bekijk dan de hele serie.

Google kijkt naar uw website vanuit de ogen van een gebruiker. En wat vindt een gebruiker belangrijk? Een snelle, betrouwbare website die op verschillende apparaten goed werkt. Een website met een goede gebruikerservaring wordt hoger in de zoekresultaten getoond dan een langzame, onbetrouwbare website die niet optimaal functioneert. Maar welke variabelen zijn van invloed op bovenstaande en hoe kunt u hier invloed op uitoefenen? In deze blog geven we 3 tips hoe u zelf uw website technisch kunt optimaliseren voor seo.

1. Check de snelheid van uw website

Niet alleen uw gebruikers, maar ook Google vindt de snelheid van uw website belangrijk. De snelheid van een website heeft immers grote impact op de gebruikerservaring. Er zijn erg veel variabelen die invloed kunnen hebben op de snelheid. Als er bijvoorbeeld grote bestanden zoals foto’s op uw webpagina moeten worden geladen, wordt de laadtijd van uw website langer. Ook kunnen oude applicaties of interactieve elementen op uw website zorgen voor een trage ervaring.  

Wilt u weten hoe snel (of langzaam) uw website is en waardoor dat komt? Doe (gratis) de test met ‘PageSpeed Insights’ van Google. Deze handige tool geeft u direct inzicht in de snelheid van uw website op mobiele- en desktop apparaten. Ook worden een aantal suggesties getoond om de snelheid te verbeteren. 

 tips voor technische website optimalisatie

2. Focus op mobiele gebruikerservaring

Het klinkt als een open deur, maar waarschijnlijk bezoeken de meeste gebruikers uw website op hun mobiele apparaat. In sommige gevallen is dat wel zeventig procent van alle gebruikers. De ervaring op een mobiele website kan erg verschillen en moet consistent zijn met de desktopvariant. Zogenaamd ‘responsive’ design van uw website is van groot belang. Responsive betekent dat de website zich automatisch aanpast naar verschillende soorten schermen zodat de gebruikerservaring optimaal is ongeacht of de bezoeker een desktop, laptop, tablet of telefoon gebruikt.  

Google kijkt tegenwoordig erg ‘streng’ naar de gebruiksvriendelijkheid op met name mobiele apparaten. Werkt uw website niet naar behoren op kleinere schermen? Dan heeft dat invloed op uw seo. Zorg daarom dat uw website het doet op alle mogelijke schermen. Kan uw huidige website dat niet aan? Overweeg dan over te stappen naar een ander CMS.

Wanneer de crawler van Google een kapotte link op een van uw pagina’s tegenkomt kan Google niet meer verder naar de volgende pagina en zal Google uw website verlaten.”

3. Repareer gebroken links

U heeft het vast wel eens meegemaakt: u bezoekt een website en op het moment dat u klikt op die ene interessante link krijgt u een 404 pagina te zien met een bericht zoals ‘het lijkt erop dat de pagina niet meer bestaat’. Het is belangrijk om te begrijpen dat Google uw website doorzoekt door de hyperlinks op de website te volgen. Wanneer de crawler van Google een kapotte link op een van uw pagina’s tegenkomt kan Google niet meer verder naar de volgende pagina en zal Google uw website verlaten. Dit heeft als gevolg dat er minder pagina’s worden geïndexeerd. Komt dit heel vaak voor? Dan heeft dat ook gevolgen voor de score op gebruiksvriendelijkheid. Met Google’s handige tool Search Console kunnen deze gebroken links ook worden achterhaald. Dit kunt u zien onder ‘omleidingsfouten’. 

Om zowel uw bezoekers als zoekmachines tevreden te stellen, zult u regelmatig moeten controleren of uw website geen gebroken links bevat. Het is vaak onmogelijk of onwenselijk om alle pagina’s van uw website handmatig te controleren op gebroken links. Gelukkig bestaan er manieren om dit geautomatiseerd te doen; met een ‘broken link checker’ bijvoorbeeld. Met een ‘broken link checker’ kunt u eenvoudig kapotte links opsporen zodat u ze spoedig kunt herstellen. Zo zorgt u voor een optimale gebruikerservaring en een website die goed kan worden geïndexeerd door Google. 

Alles leren over digital marketing? Bekijk de hele serie
SEO bij Woonwinkel Goossens

Wilt u meer weten over SEO? Bijvoorbeeld over hoe Woonwinkel Goossens door een goede toepassing van SEO-technieken dagelijks 1.500 online klanten trekt voor eetkamerstoelen?

Wie hybride werken voor zich laat werken, laat zijn medewerkers excelleren

Bijgaande oplossingen zijn te combineren.

Dé zakelijke beveiligingssoftware.

Iedere medewerker een passend abonnement.

De telefooncentrale in de cloud.

BusinessScan

Advies over uw digitale oplossingen

Beter en veiliger samenwerken met uw medewerkers? Slimmer bereikbaar zijn? Doe de Business Scan en krijg binnen 5 minuten gratis en vrijblijvend ICT-advies voor uw bedrijf.

Onderwerpen