Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Prénatal digitaliseert: hoe de babywinkel ‘connected’ werd

Prénatal zet vol in op digitalisering. Het versterkte niet alleen de webshop, maar ontwikkelde met Vodafone Business ook ‘de connected winkel’. “Met een flinke investering in digitalisering versterken wij de voor ouders zo belangrijke winkelbeleving – én ontwikkelen wij onze omnichannel aanpak verder”, zegt Marco Polman van Prénatal, die onder meer bouwt aan ontwikkelingen als RFID (radio-frequency identification).

Prénatal is aan het professionaliseren, met een sterke nadruk op ICT, privacy en security. Na een stevige inhaalslag zijn de winkels nu digitaal op niveau. Andere interessante klantcases: Kavel 10, landmeters in de lucht en Kwikfit op 'Vodafone storm' voor beter klantcontact.

Prénatal heeft meer dan 40 winkels, verspreid over heel Nederland. Omdat ouders steeds meer online winkelden, stak Prénatal veel energie in de versterking van de eigen webshop. “Maar het was ook duidelijk dat onze winkels een enorme digitale boost nodig hadden. We zijn hard aan de slag gegaan met een plan voor onze ‘connected winkels’. We hebben een enorme sprong gemaakt”, vertelt Marco Polman, die als Manager ICT de digitalisering bij Prénatal trekt.

Ook interessant: 'Wat zijn de vijf grote trends in digitalisering, belangrijk voor bedrijven?'

Prénatal digitaliseert: hoe de babywinkel ‘connected’ werd

Belangrijk om te weten: Prénatal is aan het professionaliseren, met een sterke nadruk op ICT, privacy en security. “Daarbij was een inhaalslag nodig om de winkels digitaal op niveau te krijgen. De backbone, de verbindingen, de wifi, de desktops, het kassasysteem, álles moest op een hoger niveau komen.” Daarbij komt, zo onderstreept Polman, dat Prénatal z’n winkels hard nodig heeft. “We kunnen niet alleen op de groei van e-commerce bouwen. Babyspullen kopen is een beleving, het is iets waarbij ouders inspiratie zoeken. Ze willen die kinderwagen van €500 of €1.000 toch even zien en vasthouden.”

"Met goede oplossingen en dienstverlening en met een aantrekkelijke prijs sprong Vodafone er bij onze aanbesteding positief uit."

Waar leidt dat toe in de winkels? Polman schetst de winkel-nieuwe-stijl van Prénatal. Een winkel waarin klanten prettig en veilig shoppen, waarin medewerkers maximaal informeren, contact hebben met hoofdkantoor en distributiecentrum én verkopen. “De moderne winkel is maximaal connected. Daar waren we ver van verwijderd. Laat ik het maar eerlijk zeggen: alles moest anders. De hardware in de winkels was verouderd. Het netwerk en de verbindingen konden ook wel robuuster en sneller, met goede VLAN-netwerksegmentatie en met goede end-point protectie van werkstations en kassa’s.” 

'Connected winkels'

Al met al ontstond een flinke wensenlijst. “We wilden er meer ‘connected winkels’ van maken, met een netwerk dat feilloos en snel toegang geeft tot onze bedrijfsinformatie. Dat hebben we bij Vodafone Business nu op basis van Vodafone Flex georganiseerd, met degelijke verbindingen met het hoofdkantoor en het logistieke centrum. En natuurlijk ook met goede telefonievoorzieningen, met een goede managed switch oplossing”, aldus Polman. 

Prénatal digitaliseert: hoe de babywinkel ‘connected’ werd

Beveiliging op orde krijgen

Daar bleef het niet bij, want veilige internettoegang in de winkels was voor ons ook een belangrijk doel. “Wetende dat wifi in winkels en publiek ruimten een flink security risico vormen voor het publiek, wilden wij actie ondernemen en onze beveiliging op orde krijgen. Met Vodafone Business hebben we daarom ingezet op Managed WiFi, Managed Switch en Gasten Internet. Die laatste moest volledig los staan van het Prénatal-netwerk – ook weer voor maximale security en performance. Voor ons geldt: krijgt één van onze desktop kassa’s een malware probleem, dan kunnen we dat beperkt houden tot die ene kassa – zonder dat het onze hele operatie plat legt.”

"Krijgt één van onze desktop kassa’s een malware probleem, dan kunnen we dat beperkt houden tot die ene kassa – zonder dat het onze hele operatie plat legt.”

Zo ontstond een plan voor een serieuze digitaliseringssprint. Een plan dat winkel voor winkel is uitgerold, in nauwe samenwerking met partner Vodafone Business. Polman is blij met Vodafone Business als digitaliseringspartner. Daarbij gaf de prijs-kwaliteitverhouding de doorslag. Met goede oplossingen en dienstverlening en met een aantrekkelijke prijs sprong Vodafone er bij de aanbesteding positief uit. Dat gebeurde op basis van OPEX, een maandelijks huurbedrag in plaats van een fikse investering. 

Lijntjes bij Vodafone Business vrij kort

Daarbij geeft Polman aan dat, in zijn ervaring, de Vodafone Business de lijntjes vrij kort zijn. “Een probleem of vraag wordt vrij vlot opgelost. En dat met één aanspreekpunt voor alles, voor WAN, voor LAN, voor alles.” De aard van de samenwerking is dat Prénatal vrij goed weet wat het wil en dat Vodafone een sterke sparringpartner is, met kennis van zaken. 

Prénatal digitaliseert: hoe de babywinkel ‘connected’ werd

Nu de infrastructuur helemaal op orde is en ook alle winkels inmiddels voorzien zijn van online bestelzuilen, is er van alles mogelijk. Marco Polman kijkt vooruit. “Wij gaan echt profijt hebben van de slag die we hebben gemaakt. We werken aan belangrijke ontwikkelingen zoals click & collect, ship-from-store en real-time voorraadbeheer. Als je een goede omnichannel retailer wilt zijn, dan moeten klanten de online winkelvoorraad op het web kunnen bekijken, gekoppeld aan click & collect of ship-from-store. De consument wil de keuze hebben om een product meteen online te kopen ofwel ergens op te halen in een winkel waar het op voorraad is. De volgende stap is dat wij bij Prénatal moeten kunnen bepalen van waar het product het beste geleverd kan worden. Als het niet vanuit het logistiek centrum is, dan toch van uit een winkel. De consument staat centraal: ‘heb ik het nu nodig en ga ik naar een winkel – en zo ja, welke?’ ‘Of koop ik het online, haal ik het op of laat ik het morgen bezorgen?’ Of: ‘in de winkel is het product in een bepaalde kleur niet meer voorradig, maar waar is het in de wereld van Prénatal dan wel te vinden?’ Om de consument deze opties te bieden, daar hebben we met ons digitaliseringsproject nu de basis voor gelegd. De basis voor echt ‘connected’ winkels.”

Volgende stappen? RFID voor betere voorraadbeschikbaarheid

Volgende stappen zijn ook mogelijk. Waar denkt Marco Polman aan? “Concreet: aan RFID, radio-frequency identification. Dat maakt het mogelijk om een betere voorraadbeschikbaarheid te realiseren. Met RFID-tags op kleding kunnen we per direct en min of meer automatisch zien wat de actuele voorraad in de winkels is – belangrijke input voor analyses die voorafgaan aan bijvoorbeeld kortingsacties.” 

Dat zijn mooie ontwikkelingen om verder aan te werken. Marco Polman: “Zo kunnen we onze winkels sterker en effectiever maken, met op den duur een hogere omzet en lagere kosten in de keten. En dat op een veilige manier.” 

Ook interessant: 'Uitstekend bereikbaar door One Net in de cloud'

Business Mobile

Onbeperkt bellen en sms’en en automatisch data delen met collega's.