Prénatal digitaliseert: babywinkel wordt ‘connected’
Hoe doorstaat een keten van babywinkels de coronacrisis? Prénatal koos voor digitaliseren. Het versterkte niet alleen de webshop, maar ontwikkelde met Vodafone Business ook ‘de connected winkel’, die een troef moet worden als de retailsector post-corona weer opkrabbelt. “Met een flinke investering in digitalisering versterken wij de voor moeders zo belangrijke winkelbeleving”, zegt Ruud Bronswijk van Prénatal, bij de start van de ombouw van de eerste twee Prénatal-winkels.
Prénatal is aan het professionaliseren, met een sterke nadruk op ICT, privacy en security. Daarbij is gebleken dat een inhaalslag nodig is om de winkels digitaal op niveau te krijgen.
Prénatal Moeder & Kind – zo luidt de naam officieel – heeft 57 winkels, verspreid over heel Nederland. Al vóór corona was de trend zichtbaar dat moeders steeds meer online winkelden, wat voor Prénatal al vroeg reden was om de eigen webshop te versterken. “Toen corona kwam, hadden we in dat opzicht al een voorsprong op de concurrentie. Maar het was ook duidelijk dat onze winkels een enorme digitale boost nodig hadden. We zijn hard aan de slag gegaan met een plan voor onze ‘connected winkels’. En nu wordt het heel snel concreet”, vertelt Ruud Bronswijk, die als relatief ‘verse’ Manager ICT & Projects de digitalisering bij Prénatal trekt.
"Met goede oplossingen en dienstverlening en met een aantrekkelijke prijs sprong Vodafone er bij onze aanbesteding positief uit."
Belangrijk om te weten: Prénatal is aan het professionaliseren, met een sterke nadruk op ICT, privacy en security. “Daarbij is gebleken dat een inhaalslag nodig is om de winkels digitaal op niveau te krijgen. De backbone, de verbindingen, de wifi, de desktops, het kassasysteem, álles moet op een hoger niveau komen.” Daarbij komt, zo onderstreept Bronswijk, dat Prénatal z’n winkels hard nodig heeft. “We kunnen niet alleen op de groei van e-commerce bouwen. Babyspullen kopen is een beleving, het is iets waarbij moeders inspiratie zoeken. Ze willen die kinderwagen van €500 of €1.000 toch even zien en vasthouden.”
Winkel-nieuwe-stijl
Waar leidt dat toe in de winkels? Bronswijk schetst de winkel-nieuwe-stijl die bij Prénatal op de tekentafel ontstond. Een winkel waarin klanten prettig en veilig shoppen, waarin medewerkers maximaal informeren, contact hebben met hoofdkantoor en distributiecentrum én verkopen. “De moderne winkel die wij voor ogen hebben, is maximaal connected. Daar waren we ver van verwijderd. Laat ik het maar eerlijk zeggen: alles moest anders. De hardware in de winkels was verouderd. Het netwerk en de verbindingen konden ook wel robuuster en sneller, met goede VLAN-netwerksegmentatie en met goede end-point protectie van werkstations en kassa’s.”

Al met al ontstond een flinke wensenlijst. “We wilden er meer ‘connected winkels’ van maken, met een netwerk dat feilloos en snel toegang geeft tot onze bedrijfsinformatie. Dat hebben we bij Vodafone Business nu op basis van Vodafone Flex georganiseerd, met degelijke verbindingen met het hoofdkantoor en het logistieke centrum. En natuurlijk ook met goede telefonievoorzieningen, met een goede managed switch oplossing”, aldus Bronswijk.
Beveiliging op orde krijgen
Daar bleef het niet bij, want veilige internettoegang in de winkels was voor ons ook een belangrijk doel. “Wetende dat wifi in winkels en publiek ruimten een flink security risico vormen voor het publiek, wilden wij actie ondernemen en onze beveiliging op orde krijgen. Met Vodafone Business hebben we daarom ingezet op Managed WiFi, Managed Switch en Gasten Internet. Die laatste moest volledig los staan van het Prénatal-netwerk – ook weer voor maximale security en performance. Voor ons geldt: krijgt één van onze desktop kassa’s een malware probleem, dan kunnen we dat beperkt houden tot die ene kassa – zonder dat het onze hele operatie plat legt.”
"Krijgt één van onze desktop kassa’s een malware probleem, dan kunnen we dat beperkt houden tot die ene kassa – zonder dat het onze hele operatie plat legt.”
Zo ontstond een plan voor een serieuze digitaliseringssprint. Een plan dat in de komende tijd winkel voor winkel wordt uitgerold, in nauwe samenwerking met partner Vodafone Business. De eerste twee winkels die ‘connected’ worden, zijn de vestigingen in Uden en Zwolle, Bronswijk is blij met Vodafone Business als digitaliseringspartner.
“De prijs-kwaliteitverhouding gaf de doorslag. Met goede oplossingen en dienstverlening en met een aantrekkelijke prijs sprong Vodafone er bij onze aanbesteding positief uit. En dan ook nog eens op basis van OPEX, een maandelijks huurbedrag in plaats van een fikse investering.”
Lijntjes bij Vodafone Business vrij kort
Daarbij geeft Bronswijk aan dat, in zijn ervaring, de Vodafone Business de lijntjes vrij kort zijn. “Een probleem of vraag wordt vrij vlot opgelost. En dat met één aanspreekpunt voor alles, voor WAN, voor LAN, voor alles. Ik weet uit ervaring dat dat niet bij iedere aanbieder zo werkt.” De aard van de samenwerking is dat Prénatal vrij goed weet wat het wil en dat Vodafone een sterke sparringpartner is, met kennis van zaken. “Ik ben wel eigenwijs, maar samen zijn we tot goede oplossingen gekomen. Ik heb goede adviezen gekregen, waarbij wij zelf het tempo en de richting konden bepalen. Dat past ons!”
Nu de digitalisering van de eerste winkels gaande is, kijkt Ruud Bronswijk alweer vooruit. “De uitrol gaat in de komende maanden verder, dit jaar alleen al tien winkels. Wij gaan echt profijt hebben van de slag die we nu maken. Als we digitaal sterker en sneller zijn, kunnen we gaan denken aan ontwikkelingen zoals online en real-time voorraadbeheer. Met de goede backbone gaan er nog veel meer deuren open, zoals ontwikkelingen in RFID, radio-frequency identification. Zo kunnen we onze winkels sterker en effectiever maken, met op den duur een hogere omzet. En dat op een veilige manier.”
Jorrit Mol, Accountmanager bij Vodafone Business: “Prénatal is een fijne klant. Vanuit een open en transparante communicatie kunnen wij echt van waarde zijn voor Prénatal. Het is mooi om met Prénatal mee te groeien in de verdere professionalisering van de ICT. Veel trajecten vragen snelheid, flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Samen sparren over de juiste aanpak en oplossingen maakt het tot een zeer prettige samenwerking."
In welke producten investeerde Prénatal?
Business Mobile - voor onbeperkt bellen in de EU en shared data.
IP-VPN - Infrastructuur netwerk naar de winkels en hoofdkantoor in combinatie met Managed Firewall.
Multi WiFi Flex - Gasten - beheerder Wifi oplossing voor gasten via een aparte internetconnectie. Multi Wifi Flex - Medewerkers - beheerder Wifi oplossing voor medewerkers naar bedrijfsapplicaties.
Vodafone Flex - één portal voor alle vaste diensten. Dit zorgt voor flexibiliteit en self-service mogelijkheden. Managed Switch - Beheerder switch dienst, vanuit één portal waarin ook de internetlijnen, routers en wifi worden beheerd.
Telefonie hoofdkantoor - telefonie binnen de Microsoft dienstverlening.