Blog JOSH V: ‘Plannen voor een tweede winkel liggen op tafel’
Josh Veldhuizen is de vrouw achter het succesvolle modelabel JOSH V. Met haar datagedreven modus operandi bouwde ze een florerend modemerk dat internationale successen boekt. In mei 2024 opende Josh haar eerste fysieke winkel in haar woonplaats Laren.
Met haar data gedreven modus operandi bouwde JOSH V een florerend modemerk dat internationale successen boekt. Wat zijn de plannen van JOSH V? Leer meer over de succesvolle aanpak van Josh Veldhuizen, de vrouw achter JOSH V? Download het e-book waarin zij haar keuzes toelicht.
Foto's bij dit artikel: Chantalle Laurent en Maryn Haertel.
Een paar jaar geleden riep ik nog stellig dat ik nóóit een fysieke winkel zou openen. Gelukkig weet ik mezelf nog regelmatig te verrassen. Op 15 mei opende ik de deuren van de eerste JOSH V Brandstore. Een enorme mijlpaal waar mijn team en ik maandenlang keihard aan hebben gewerkt.
Stressvol? Tot op zekere hoogte. Het was een gestructureerde chaos. Alles wat ik doe en elke keuze die ik maak is gecalculeerd. Dat er dingen misgaan tijdens zo’n traject, daar hou je rekening mee. We hebben ruim de tijd genomen voor het hele proces – van de verbouwing tot de inrichting, marketing en event-planning. Daarmee konden we kleine kinken in de kabel prima (en met een minimum aan stress) opvangen en gladstrijken.
Bekijk: de webshop van JOSH V
"Ik sta regelmatig ook zelf in de winkel."
Dat er veel belangstelling was voor de opening wist ik, maar dit overtrof zelfs mijn stoutste verwachtingen. Nog vóór de officiële opening stonden er rijen dik voor de deur en waren journalisten in grote getalen aanwezig. De reacties waren zo positief en lovend dat ik er bijna een beetje stil van werd.
Nog meer leren over sales: 'De ‘bijzondere ervaring’ verkóópt! Maar hoe creëer je die?'
Sinds de opening sta ik zelf ook regelmatig in de winkel om mijn team de fijne kneepjes van het sales-vak bij te brengen en mijn handen uit de mouwen te steken. Als ik er zelf sta, zie ik veel beter welke details er nog ontbreken. Het kan namelijk altijd beter. Zo merkte ik bijvoorbeeld al snel dat er bij de luxe zithoek (voor wachtende partners) een stapel magazines moest komen en zij krijgen ook standaard goede koffie aangeboden. Verder rende ik onlangs snel even langs huis om wat kinderspeelgoed te verzamelen, zodat moeders met jonge kinderen ongestoord kunnen rondstruinen en passen terwijl de kleintjes zich vermaken.
"De winkel trekt een enorm gemêleerd publiek."
Dat de winkel succes zou boeken onder onze bestaande, relatief jonge klantengroep, wisten we. Daar hadden we uitvoerig onderzoek naar gedaan, dat was evident. Dat de winkel nu ook een nieuwe doelgroep aantrekt die aanvankelijk niet bekend was met het merk JOSH V, is fantastisch om te zien en dat is waar je als merk op hoopt. En dat lukt, zeker ook de dames van middelbare leeftijd zijn soms verrast dat ze in de JOSH V brandstore goed kunnen slagen.
Een week geleden liepen er twee middelbare dames nieuwsgierig de zaak binnen. Met grote ogen liepen ze langs de rekken ‘Oh wat schítterend, ik kende dit merk helemaal niet!’. Drie kwartier later liepen ze uitgelaten en met drie prachtige nieuwe outfits de zaak uit. Dat geeft zo’n fijn gevoel.
Met de fysieke winkel zijn we in staat om een enorm gemêleerde markt te bedienen. Van jonge, stadse twintigers tot een wat oudere doelgroep die in de omgeving woont. Dat geeft tegelijkertijd ook een mooie impuls aan het winkelgebied, dat nu door een veel gevarieerder publiek wordt bezocht. We kunnen precies meten wie onze klanten zijn en waar ze vandaan komen, doordat we zoveel mogelijk klanten registreren. Daar zien we een geweldige balans van bestaande en nieuwe klanten uit allerlei leeftijdscategorieën en vanuit heel Nederland, die een dagje komen shoppen in Laren. Precies wat we beoogden.
Het succes van de fysieke winkel bevestigt me in mijn toekomstplannen. Die zijn overigens al volop in de maak. Mijn strategische team en ik zijn druk aan het onderzoeken waar de volgende fysieke JOSH V-winkel neer gaat strijken.
Lees verder: 'Omnichannel: hoe u uw klanten via verschillende platforms bedient'
Ontdek het verhaal van Josh Veldhuizen
Waardevolle tips voor ondernemers
Leer hoe op data te vertrouwen
V-Hub maakt het persoonlijk
V-hub gaat uitbreiden! U kunt nu al gebruik maken van de nieuwe functies. Als u een account aanmaakt, krijgt u gepersonaliseerde artikelen en Gratis Ondernemers Advies.
Deel dit artikel