Wat is SEA en hoe zet u het online en offline in voor uw bedrijf?
SEA staat voor Search Engine Advertising. U adverteert in zoekmachines zoals Google en Bing. Uw advertenties verschijnen boven de organische resultaten, als tekstadvertenties of bijvoorbeeld in de Google shopping-resultaten. Die resultaten tonen (product)afbeeldingen en de belangrijkste productkenmerken, inclusief de prijs van het product.
Er zijn verschillende platformen (zoals Google Ads en Bing Ads) beschikbaar voor SEA, maar eigenlijk adverteert u altijd op basis van een veilingmodel. Wie het hoogste bod doet op een zoekterm voor de beste plek op de pagina komt daar over het algemeen terecht. Dat wil zeggen, als de te adverteren pagina als relevant wordt beoordeeld en aan een aantal voorwaarden voldoet. U betaalt pas als iemand daadwerkelijk op de advertentie klikt, dus uw website bezoekt. In dit artikel leggen we uit hoe het verder zit met SEA.
Waarom zou u investeren in SEA?
SEA levert een aantal belangrijke voordelen op, bijvoorbeeld ten opzichte van SEO (search engine optimization):
Snelle resultaten - SEA levert direct extra traffic op, omdat het hoogste bod bij de veiling leidt tot het direct vertonen van uw advertentie. U staat helemaal bovenaan de zoekresultaten of op een andere goed zichtbare plek.
Gerichte advertenties - U stelt zelf de advertentie op, dus u kunt zich specifiek richten op de doelgroep. Houd rekening met zoekwoorden, locaties, de demografie van uw klanten en zelfs het tijdstip van de dag of de dag in de week.
Meetbare ROI - Dankzij allerlei statistieken en ingebouwde rapportagefuncties kunt u precies zien welke advertenties extra omzet opleveren en welke niet. SEA heeft een meetbare ROI (return on investment). Zo investeert u alleen in wat er extra bezoekers oplevert.
Ook interessant: 'De social media trends van 2024'
Hoe verschilt SEA van SEO?
SEA staat voor Search Engine Advertising, dus adverteren in de zoekmachine. SEO staat voor Search Engine Optimization, dus het optimaliseren van uw website voor de zoekmachine. De onderstaande tabel toont de belangrijkste verschillen.
Ook interessant: 'Meer bereik met video’s voor uw bedrijf: hoe werkt dat?'
SEO
SEA
Definitie
Organische vindbaarheid verbeteren
Betalen voor advertenties in zoekresultaten
Kosten
Vooraf investeren, in schrijven van content
Betalen per klik
Tijd tot resultaat
Langzaam, minimaal maanden om resultaat te zien
Direct, snel verkeer zodra campagne live is
Duurzaamheid
Langdurig organisch verkeer
Tijdelijk, verkeer stopt zodra betaling stopt
Positie in zoekresultaten
Verschijnt organisch tussen de zoekresultaten
Verschijnt als advertentie bij de organische resultaten
Betrouwbaarheid
Kan meer vertrouwen en geloofwaardigheid opbouwen
Kan door gebruikers als minder betrouwbaar worden gezien (advertentieblindheid)
Controle
Minder directe controle over exacte positie en verkeer
Volledige controle over advertenties en posities
Complexiteit
Vereist continue inspanning en expertise
Complexiteit in het beheren van biedingen en campagnes
Meetbaarheid
Moeilijker te meten en bij te houden
Zeer meetbaar met analysemogelijkheden
Gebruiksscenario's
Langetermijnstrategie, duurzame groei
Kortetermijnstrategie, directe resultaten
Targeting
Brede targeting, voor alle doelgroepen
Zeer gericht (demografie, locatie, interesses, enz.)
Voorbeelden van toepassingen
Content marketing, organische zichtbaarheid verhogen
Productlanceringen, gerichte marketingcampagnes
Hoe werkt SEA?
Voordat u aan de slag kunt met SEA is het belangrijk om iets meer te weten over de biedingen, de verschillende soorten advertenties en de beschikbare platformen. Dat geeft een idee van de mogelijkheden, om uw product, merk of bedrijf te promoten.
Zoekmachines hebben beperkte ruimte beschikbaar om advertenties te tonen. Daarom organiseren ze veilingen. Wie het hoogste bedrag biedt voor een advertentieplek wint in principe de veiling, al speelt ook de relevantie van de te adverteren pagina bijvoorbeeld een belangrijke rol. U doet een bod door een maximumbedrag in te stellen, dat u maximaal bereid bent om per klik van een potentiële klant te betalen. Dit heet Cost Per Click (CPC).
Of u de veiling wint, hangt af van de hoogte van uw bod en een kwaliteitsscore. De zoekmachines houden rekening met de relevantie van uw advertentie en landingspagina, voor de zoekterm waarop u biedt.
Drie soorten advertenties
SEA biedt drie soorten advertenties:
Tekstadvertenties - Het meest voorkomend, bestaande uit een kop, een beschrijving en een zichtbare URL. De advertenties worden getoond boven of naast de organische resultaten, bijvoorbeeld als gebruikers een zoekterm intypen in de zoekmachine.
Shopping-advertenties - Advertenties met productinformatie, zoals een afbeelding, de prijs en een beschrijving. De advertenties worden getoond als gebruikers naar deze producten zoeken.
App-advertenties - Advertenties voor de promotie van mobiele apps. Deze verschijnen zowel in de zoekresultaten, in het display-netwerk als in apps en op bijvoorbeeld YouTube.
Meer leren: 'Welke 'social' werkt voor uw bedrijf?'
Beschikbare platformen
U kunt SEA inzetten via Google Ads en Bing Ads.
Google Ads is het meest populaire platform. U kunt er gebruik maken van Performance Max-campagnes, speciaal voor kleinere bedrijven die hier nog weinig ervaring mee hebben. U hoeft niet alles tot in detail in te stellen en krijgt uitleg bij de keuzes die u maakt.
Bing Ads wordt minder gebruikt, maar kost vaak minder per klik dan Google Ads.
Zo kunt u SEA inzetten: online en offline
Wilt u SEA inzetten? Lanceer bijvoorbeeld een campagne met long-tail zoekwoorden, dus beschrijvende zoektermen voor uw producten (‘zwarte hardloopschoenen voor heren’). Als u een goede advertentietekst schrijft, kan dat veel extra bezoekers opleveren.
Wilt u SEA inzetten om verkeer naar de winkel te sturen? Zet dan Performance Max in waarin u stuurt op winkelverkeer. Dit kan als u een Google My Business-account hebt gekoppeld aan Google Ads.
Of promoot een offline evenement met online advertenties. Stel de campagne in op specifieke zoektermen of een bepaalde regio, zodat mensen die online zoeken informatie zien over uw evenement. Creëer eventueel een speciale landingspagina, waarop u de informatie plaatst en een inschrijfformulier aanbiedt.
Lees verder: 'YouTube voor bedrijven: zo zet u video in als marketing tool'.
V-Hub maakt het persoonlijk
V-hub gaat uitbreiden! U kunt nu al gebruik maken van de nieuwe functies. Als u een account aanmaakt, krijgt u gepersonaliseerde artikelen en een digitaal advies op maat voor uw bedrijf.
Deel dit artikel