Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Verkoop jezelf goed: 7x opvallen met personal branding

Val op zoals minimalist Charlotte van ’t Wout (80K Instagram-volgers) en structuur-goeroe Cynthia Schultz (50K volgers) of ontwikkel uw (media)persoonlijkheid zoals Teun van de Keuken (Tony Chocolonely) succesvol voor elkaar kreeg. Hoe kunt u opvallen met personal branding, als zzp’er of andere kleine ondernemer?

Personal branding hoeft niet ingewikkeld te zijn. Wij delen 7 tips waarmee u naam en faam maakt. Door op te vallen ten opzichte van al die andere zzp’ers en kleine ondernemers die min of meer dezelfde diensten aanbieden. Het zijn concrete tips om direct mee aan de slag te gaan, zodat uw werk meer aandacht krijgt. 

Personal branding kan voor zzp’ers en voor kleine ondernemers heel interessant zijn. Het biedt mogelijkheden om bekender te worden bij een breder publiek. Als u het echt goed aanpakt, zullen nieuwe klanten zich mogelijk zelfs als vanzelf aanmelden, als ze zoeken naar de diensten of producten die u aanbiedt.

7 tips voor personal branding als zzp’er

1. Ontwerp opvallend briefpapier (ook digitaal) - Zowel traditioneel briefpapier als uw digitale documenten bieden een uitstekende kans voor personal branding als zzp’er. Dit is waarschijnlijk de eerste visuele interactie die u met klanten heeft. Zorg voor een uniek design, waaraan klanten en anderen u voortaan makkelijk zullen herkennen. 

Zo pakt u dat aan - Verwerk uw logo en speel met opvallende kleuren en unieke vormen. Een creatieve koptekst die uw verhaal vertelt, trekt de aandacht én maakt duidelijk wat u doet. Gebruik iconen en grafische lijnen, om te ‘tekenen’ in welke niche u sterk bent. Een QR-code kan eventueel leiden naar uw portfolio of website. 

2. Professionaliseer uw e-mailhandtekening - Al voordat klanten u een opdracht gunnen heeft u waarschijnlijk contact via e-mail. Gebruik de e-mailhandtekening als krachtige marketingtool. U maakt een professionele indruk én heeft de mogelijkheid om op te vallen. Vooral beweging doet het goed, net als een interactief element zoals een QR-code of een link (naar eerder werk). 

Zo pakt u dat aan - Voeg een afbeelding toe, of zelfs een bewegende GIF. Promoot uw diensten of de volgende actie of een evenement dat u organiseert. Door de handtekening aan te vullen met een pakkende slogan brengt u de belangrijkste boodschap krachtig over. Link eventueel naar een actuele blogpost, een video of een recent project om anderen te informeren over uw werk. Ook links naar sociale media-profielen werken goed.

Ook interessant voor de zzp'er: 'Duurzaam ondernemen als zzp'er?'

3. Maak indruk met visitekaartjes - Het visitekaartje vormt voor veel zzp’ers een belangrijk marketingmateriaal en netwerk-middel. Dat betekent helaas ook dat iedere zelfstandige kaartjes heeft, in een aantal gevallen zelfs met opvallende designs. Wilt u alsnog opvallen, ten opzichte van hen? Zoek dan naar een andere vorm, bijvoorbeeld in materiaal en letterlijk in afmetingen. Op die manier trekt u de aandacht, waardoor uw kaartje (en de informatie daarop) beter worden bekeken. Dat draagt uitstekend bij aan uw zzp personal branding. 

Zo pakt u dat aan - Gebruik unieke materialen voor uw visitekaartje, zoals dik papier, plastic of zelfs hout. Dat valt meteen op. Een QR-code naar uw meest recente project of portfolio biedt ontvangers de kans om in actie te komen. Een vierkante vorm of een uitklapbaar kaartje valt extra op. Of verwerk een handige checklist of een kalender op de achterkant, zodat het kaartje meerwaarde biedt.  

4. Val op met uw social media-profielen - Social media-profielen bieden enorme kansen tot personal branding. Het is vaak het eerste contact dat anderen met u hebben. Zorg dat u een goede eerste indruk maakt. Probeer vast te stellen wie u bent, waar u voor staat en hoe dat verschilt van anderen zzp’ers in uw branche. Vertaal dat naar een visuele stijl, en naar de posts die u deelt via de sociale kanalen. Dat valt op ten opzichte van anderen, zodat u meer volgers verzamelt. 

Zo pakt u dat aan - Kies één profielfoto en gebruik die op alle social media-profielen. Voeg daar een omslagfoto aan toe, die uw verhaal vertelt. Vooral visuals van eerder werk of pakkende teksten werken goed. Deel vervolgens regelmatig originele ideeën, in video’s of infographics. Of deel exclusieve content met uw volgers, zoals een gratis ebook of een webinar voor ‘genodigden’. 

5. Creëer unieke en creatieve content - Ga een stap verder dan de reguliere blogs en standaard social media-posts. Als u content ontwikkelt die uw werk creatief in de schijnwerpers zet trekt dat veel meer aandacht. Bekijk wat anderen doen en probeer manieren te bedenken om meer voor elkaar te krijgen. Stel uzelf steeds de vraag ‘wat zou de doelgroep nóg een stap verder helpen’? Ontwikkel op die manier unieke en creatieve content die de moeite van het delen waard is, ook weer door anderen. 

Zo pakt u dat aan - Maak korte video’s of animaties, om uw expertise te delen. Een uitlegvideo werkt goed, net als behind-the-scenes content. Of denk aan een interactief element, zoals een quiz, een tool of een online berekening die uw doelgroep op weg helpt. Start een eigen podcast-serie of plan live-sessies. Of schrijf een whitepaper of gids, met diepgaand advies over waar u zoal mee bezig bent.

6. Presenteer met gevoel voor aandacht - Mag u een presentatie geven? Dan is dat een uitstekende kans om uw professionaliteit te tonen. En om te werken aan de personal branding als zzp’er. Dat geldt zowel voor het verhaal dat u vertelt en de manier waarop u dat doet, als de wijze waarop de presentatie daarbij ondersteunt. Neem daarom de tijd om de presentatie professioneel vorm te geven, met een aantal unieke en creatieve elementen. 

Zo pakt u dat aan - Maak een PowerPoint-presentatie met moderne visuals, grafieken en iconen die opvallen. Een video of een live-poll helpt om het publiek te betrekken. Probeer vooral de tekst te beperken, terwijl een dynamische lay-out de aandacht trekt. Als u eindigt met een sterke call-to-action naar uw website of om contact te zoeken geeft dat een verrassende wending. 

Ook interessant: 'De vijf ondernemerslessen van The Freelance Qommunity'

7. Maak indruk met offertes en facturen - Zowel een offerte als een factuur bieden uitstekende kansen voor personal branding. Het zijn beide documenten die communiceren wie u bent, wat u doet en op welke manier u dat doet. Bovendien bieden de offertes en facturen contactmomenten met klanten of bijna-klanten, dus is dit de belangrijke doelgroep die u wilt overtuigen. Maak indruk met uw branding, om hen het gevoel te geven dat ze met u de juiste keuze maken. 

Zo pakt u dat aan - Benadert een contact u voor een offerte? Of stuurt u de factuur voor een opdracht? Voeg een korte en persoonlijke boodschap toe, om de relatie met klanten te versterken. Gebruik een opvallende lay-out en probeer zoveel mogelijk informatie te visualiseren. Voegt u een online systeem of digitale handtekening toe om eenvoudig akkoord te geven op een offerte? Dan valt zelfs dat al op ten opzichte van wat veel andere zzp’ers doen. 

Verder lezen? 'Tijd is geld: wat een goede urenregistratie u kan besparen'

V-Hub maakt het persoonlijk

V-hub gaat uitbreiden! U kunt nu al gebruik maken van de nieuwe functies. Als u een account aanmaakt, krijgt u gepersonaliseerde artikelen en Gratis Ondernemers Advies.