Overslaan en ga naar inhoud

Duurzaam: de groenste carwash van de Lage Landen

“We zijn geen wereldverbeteraars, hoor”, glimlacht Maarten Diks. “We willen mensen vooral een groen alternatief bieden.” Daags na de officiële opening van de Gooise Carwash spreken we Maarten en zijn compagnon Reinoud van Mierlo. Drie jaar lang werkten de mannen aan de ontwikkeling van de meest duurzame carwash van de Lage Landen. 

Twee ondernemers hebben de meest duurzame carwash van Nederland geopend: zonnepanelen, gerecycled water en afbreekbare zeep en autoreinigers. Meer weten over hoe vooruitstrevende ondernemers omgaan met duurzaamheid

Op de Deltazijde in Blaricum, midden in een nieuwe, gewilde woonwijk in het Gooi, prijkt een spiksplinternieuw kasteel van steigerhout en zonnepanelen: De Gooise Carwash. De tientallen meters lange, full service wasstraat is voorzien van de nieuwste snufjes op het gebied van autoreiniging. Met het biologische waterzuiveringsysteem, duurzame zepen, ledverlichting en een dak dat maar liefst 352 zonnepanelen telt, is dit de eerste volledig energieneutrale wasstraat van Nederland. 

Oceanen aan leidingwater

Met een goedlopende wasstraat in Zeist waren Diks en Van Mierlo reeds routiniers in de carwash-industrie. Toch ging er gaandeweg iets knagen. Het torenhoge energieverbruik in de Nederlandse wasstraten en de oceanen aan leidingwater dat de afvoerputten inliep; dat kon toch anders? Groener, op zijn minst? Drie jaren van brainstormen, schetsen, bouwen en bureaucratische inspanningen volgden, waarna begin van dit jaar de deuren van de Gooise Carwash officieel openzwaaiden. 

Diks en Van Mierlo zuchten tevreden: “Wát een mijlpaal”. Hosanna’s en media-aandacht vielen hen ten deel. Desalniettemin blijven de mannen bescheiden en down to earth. “We zijn geen wereldverbeteraars, we willen mensen vooral een duurzame, eerlijke optie bieden. Een wasstraat die toekomstbestendig is.”

De meest duurzame carwash van de Lage Landen

Reinoud van Mierlo (links) en Maarten Diks gebruikten de nieuwste duurzame snufjes op het gebied van autoreiniging.

Een 100 procent duurzame carwash; hoe kom je op zo’n idee?

Reinoud: “Inzicht. Maarten en ik zitten al langer in deze business. We hadden simpelweg geen berusting meer in het verbruik dat er achter deze industrie schuilgaat. Wist je bijvoorbeeld dat ‘normale’ wasstraten zo’n 500 liter leidingwater verbruiken per wasbeurt? Dat idee alleen al, noopte ons tot actie: dit moesten wij anders doen.’’ 

Hoe ziet een energie-neutrale wasstraat er precies uit?

Maarten: “Onder de grond liggen vier enorme waterbassins waarmee we het water dat we gebruiken recyclen. De 352 zonnepanelen op het dak voorzien ons van de nodige energie. Daarvan gebruiken we circa tweederde zelf en wat we overhouden leveren we terug aan het net. Ook zijn alle spullen waarmee we werken volledig biologisch afbreekbaar; denk aan zepen en autoreinigers.” 

Reinoud: “Daarnaast zijn we nu bezig met het aanleggen van laadpalen, zodat de woonwijk direct achter ons gebruik kan maken van de zonne-energie die we opwekken.”

De groene car wash staat niet alleen. Lees in ons Fit For the Future rapport hoe veel koplopers in digitalisering bewust kiezen voor duurzaam ondernemen.

“Wist je dat ‘normale’ wasstraten zo’n 500 liter leidingwater verbruiken per wasbeurt? Dat idee alleen al, noopte ons tot actie. Dit moesten wij anders doen.”

Hoe zit de operationele zijde in elkaar?

Reinoud: “Maarten en ik zijn initiatiefnemer en aandeelhouder. De operationele component is volledig in handen van JP van Dijck. Met zijn knowhow en mensenkennis heeft hij een betrokken en dedicated team samengesteld met mensen die écht begrijpen waarmee we bezig zijn.’’

Maarten: "Het is mooi om te zien dat die toewijding echt voortkomt uit bewustwording. Wanneer je mensen uitlegt hoe het anders kan, hoeveel je kan besparen en verduurzamen, zíe je gewoon een omwenteling.”Reinoud: “Maar we hechten ook waarde aan het sociale aspect. De Gooise Carwash is namelijk bij uitstek de plek waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt prettig kunnen werken en zich verder kunnen ontwikkelen. Dat werkt goed – weten we uit ervaring – en draagt bij aan de dynamiek binnen het team.’’

De meest duurzame carwash van de Lage Landen

Een ecologische component, een sociale component, maar er is natuurlijk ook een zakelijke component. Business is business, nietwaar?

Maarten: “Zeker, we zijn geen heiligen. We zijn vol in ontwikkeling op het gebied van tech en data. Zo werken we met een kentekenherkenning systeem waarmee we het gedrag en de frequentie van onze klanten kunnen monitoren en segmenteren. Op basis daarvan kunnen we onze marketingstrategieën scherpstellen, wat ons rendement uiteindelijk moet verhogen. Maar ook dáárin zijn ethiek, veiligheid en transparantie key.” 

Reinoud: “Absoluut. We werken samen met een gerenommeerd softwarebedrijf dat er ook werkelijk voor zorgt dat onze datastromen veilig zijn en wij die op de juiste wijze kunnen benutten.’’

De Gooise Carwash is volledig groen, maar hoe zit het met de vestiging in Zeist?

Reinoud: “De gang naar duurzaam en groen is ook daar ingezet, we zijn er hard mee bezig. Al heeft het daar iets meer voeten in de aarde. Wanneer je een nieuw pand bouwt, is het eenvoudiger duurzame aanpassingen te doen. Bij bestaande panden ligt dat complexer. In Zeist zijn we in voorbereiding om een deel van het water te recyclen. Daarnaast starten we binnenkort met het plaatsen van zonnepanelen op het dak. Het gaat in stappen, maar uiteindelijk streven we ook in daar naar energieneutraliteit.’’ 

Ook groen ondernemen? Kies dan ook voor een groene telefoon.

Verduurzamen, besparen en toch winstgevend zijn; het is nogal wat. Welke tips hebben jullie voor andere ondernemers die het verschil willen maken?

  1. “Elke ondernemer heeft te maken met bureaucratie, gemeenten en ambtenaren. Dit proces is stroperig en niet eenvoudig, maar zorg ervoor dat je deze stakeholders in een vroeg stadium betrekt bij je plannen. Neem ze erin mee, praat mét ze, in plaats van tégen ze. Laat ze ‘fan’ worden van jouw idee.’’ 
  2. “Duurzaamheid is geen middel, maar een doel. Wees eenduidig in je plannen, wees consistent. Laat gemeenten en stakeholders zien hoeveel jouw plan bijdraagt aan de omgeving: what’s in it for them?. Toon je binding met de omgeving en betrek lokale stakeholders en bewoners bij je plannen. Tijdens de bouw van de Gooise Carwash hebben we directe omwonenden om inspraak gevraagd en zijn we tijdens de bouw van het complex bijvoorbeeld niet gaan hijen – wat enorme geluidsoverlast veroorzaakt – maar hebben we geïnvesteerd in het boren van de fundamenten.’’ 
  3. “Leun als ondernemer niet te veel op subsidies rondom duurzaamheid.  Fijn dat ze er zijn, maar vaar er niet blind op. Regelgevingen en subsidies veranderen immers om de haverklap. Neem dus geen op subsidie gebaseerde beslissingen, maar probeer zoveel mogelijk zelfstandig te ondernemen.’’

Leer alles over hoe u uw bedrijf vandaag nog duurzamer kunt maken.

De meest duurzame carwash van de Lage Landen

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Lees ons volledige Privacy Statement