Digital marketing serie #3: Hoe optimaliseer ik mijn tekst?
SEO-optimalisatie voor uw webtekst is een van de meest effectieve methoden om beter gevonden te worden. Op deze manier trekt u meer bezoekers en daarmee haalt u meer klanten binnen. In deze V-Hub blog kunt u aan de hand van een aantal stappen uw teksten optimaliseren.
Uw SEO-tekst staat online, met zoekwoorden, maar dan bent u er nog niet. Optimaliseer uw tekst op de juiste zoekwoorden, zodat de pagina gevonden kan worden. Wilt u meer weten over hoe SEO en digital marketing voor u kan werken, bekijk dan de hele serie.
Uw SEO-tekst staat online, met zoekwoorden, maar toch wordt het nog niet gevonden. Dit hoeft zeker niet aan de tekst te liggen. Daarom is het zaak om uw tekst te optimaliseren op de juiste zoekwoorden zodat de pagina gevonden kan worden.
Stap 1: Zoekwoorden nogmaals controleren
Over zoekwoordenonderzoek is enorm veel te schrijven. Zie ook de V-Hub blog: ‘In 4 stappen een SEO zoekwoordenonderzoek doen’ voor een basisuitleg over een zoekwoordenonderzoek doen. Let op dat u niet te basale zoekwoorden in uw tekst verwerkt, maar ga juist voor de long tail zoekwoorden. Bijvoorbeeld: ‘internetabonnement’ als zoekwoord is erg algemeen, terwijl ‘sim only 10gb data’ gelijk duidelijk maakt wat de gebruiker zoekt.
Stap 2 - Maak een Google ‘snippet’
Alle zoekresultaten in Google bestaan uit ‘snippets’. Een snippet is een stukje tekst om een indruk te geven van de volledige inhoud. Het verschilt per zoekopdracht wat dit is: een video, afbeelding, of tekstblok. Een tekst-snippet bestaat uit deze 3 elementen:
- URL
- SEO-titel
- Meta-omschrijving
De invulling van deze drie elementen kunt u zelf bepalen voor uw tekst. In de snippet van Google krijgt u dan dezelfde elementen te zien. Het is belangrijk om deze elementen goed in te vullen. Het is het eerste wat de bezoeker ziet en op basis hiervan bepaalt iemand of het waardevol is om door te klikken.
“Let op dat u niet te basale zoekwoorden in uw tekst verwerkt, maar ga juist voor de long tail zoekwoorden.”
Stap 3 - Maak een sterke SEO-titel
Een van de belangrijkste onderdelen van het optimaliseren van de SEO-elementen is de titel. In de snippet komt hij duidelijk naar voren en Google gebruikt de titel om erachter te komen waar de tekst over gaat.
Het is aan te raden om de belangrijkste zoekwoord(en) in de titel te verwerken. De titel telt zwaarder dan andere onderdelen van de tekst omdat het een prominenter onderdeel is.Probeer een krachtige titel te schrijven die de gebruiker uitnodigt om te klikken. Hou het simpel en verwerk uw zoekwoord(en) in de titel. Maar: spam niet de titel vol met zoekwoorden. Hou het aantrekkelijk!
‘Dierenwinkel Den Haag, dieren en dierenvoer huisdieren Den Haag’
Deze titel is niet ideaal, want hij nodigt niet uit om door te klikken. Ook staat de titel vol met zoekwoorden; Google waardeert dit niet.
Deze is beter:
'Dierenwinkel Den Haag: de beste vriend van uw huisdier, 7 dagen per week open!’
Soms is het lastig inspiratie te vinden; zoek dan bijvoorbeeld naar wat uw tekst speciaal maakt en waarom uw aanbod anders is dan dat van anderen.
Het maximale aantal karakters dat u kunt invullen is 60 tot 65, daarboven wordt de titel afgebroken door Google. De SEO-titel kunt u zelf invullen op uw website. Als u WordPress gebruikt kan dat met de bekende YoastSEO plugin. Yoast geeft ook automatisch aan of uw titel niet de maximale karakterlimiet overschrijdt.
Gebruikt u geen Wordpress? Dan is de Snippet Optimizer tool van SEOmofo wellicht handig.
Stap 4: Optimaliseer de URL
Een URL als ‘www.website.nl/article=ID1325y32523442_first.ppt-3423’ is niet aantrekkelijk en ook voor Google is het onduidelijk waar dit over moet gaan.
Iets als: ‘www.website.nl/seo-optimalisatie’ is veel duidelijker en laat Google weten waar de pagina over gaat. (Let op: van de links geen hyperlinks maken)
Stap 5: Voeg een goede meta-omschrijving toe
De meta-omschrijving komt terug in de snippet, zoals eerder in deze blog besproken.Een duidelijke en sterke meta-omschrijving draagt bij aan de ervaring van de gebruiker en zorgt voor meer kliks naar uw website. Zet hier weer de belangrijkste zoekwoorden in.
Stap 6: Verwerk zoekwoorden in de koppen van de tekst
De koppen van een tekst hebben voor Google wat meer gewicht dan de body tekst. Zorg dat in de koppen ook wat zoekwoorden verwerkt zijn. Maar ook hier: hou het netjes. In elke titel een zoekwoord forceren is dus zeker geen goed idee. Onthoud dat u schrijft voor de bezoeker en niet voor de zoekmachine.
Met deze tips kunt u aan de gang om uw SEO-tekst te optimaliseren. Er zijn nog extra stappen die u kunt nemen om nog meer te optimaliseren.
- Optimaliseer uw afbeeldingen: pas de alt tekst aan (Dit is de tekst die je invult bij een afbeelding in de backend van de website)
- Maak gebruik van interne en externe links in uw tekst
Alles leren over digital marketing? Bekijk de hele serie
SEO bij Woonwinkel Goossens
Wilt u meer weten over SEO? Bijvoorbeeld over hoe Woonwinkel Goossens door een goede toepassing van SEO-technieken dagelijks 1.500 online klanten trekt voor eetkamerstoelen?
Deel dit artikel