Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

De kortste Facebook-cursus voor mkb: 5 tips voor succes

Onderzoek van branchevereniging INretail leerde onlangs dat minstens 20 procent van de ondernemers stopt met online en social media nu de versoepelingen zijn ingegaan. Niet doen, zegt INretail. Sterker nog: volg een cursus social media en bouw online verder uit! Daarom, beste ondernemers: de kortste Facebook-cursus van consumentenpsycholoog Patrick Wessels, met 5 tips voor succes. 

Ondernemers dreigen te stoppen met social media omdat het ze aan tijd, geld en kennis ontbreekt. Deze cursus helpt ze (weer) op gang, want hun klanten verwachten dat ze wél actief zijn in social media en online. Meer leren over Facebook? Kijk eens op Facebook Blueprint!

Los van de tips is een beetje begrip van Facebook en social media wel belangrijk. De verschillende sociale kanalen gebruiken hun eigen algoritmen. U zult als ondernemer op de juiste knoppen moeten drukken om daar succes mee te hebben. Facebook wil de aandacht van zoveel mogelijk gebruikers zo lang mogelijk vasthouden. Een algoritme bepaalt wat gebruikers te zien krijgen, op basis van data over wat er werkt. En wat niet. Met een paar eenvoudige tips voor social media-succes speelt slim in op dat algoritme. Omdat u het medium gebruikt op een manier waar Facebook zelf blij van wordt.

5 tips voor social media-succes

Facebook is een krachtig kanaal voor veel ondernemers. Met 5 tips uit de beste Facebook-cursussen doet u dankzij een goed begin meer dan het halve werk.

"Verplaats u in uw klanten of de bredere doelgroep. Plaats een update waarmee u prikkelt, enthousiast of nieuwsgierig maakt.”

1. Maak een bedrijfspagina aan

Facebook heeft speciale bedrijfspagina’s voor ondernemers. Maak een pagina voor uw bedrijf aan. Klanten en andere geïnteresseerden uit uw doelgroep kunnen daar fan van worden door die pagina te volgen.Upload uw logo, vul de beschrijvingen in en gebruik extra tabs om jouw doelgroep zo goed mogelijk te informeren. Gebruik bijvoorbeeld de welkom-tab en informatie-tabs om uit te leggen over uw producten, diensten of werkwijze. Let op: voordat je een bedrijfspagina kunt aanmaken moet u een persoonlijk Facebook-profiel hebben. U koppelt de zakelijke pagina aan uw persoonlijke profiel. Tip: wilt u iemand binnen uw bedrijf verantwoordelijk maken voor Facebook en andere sociale media? U kunt meerdere beheerders aanwijzen. 

Gebruik Facebook zoals het bedoeld is, voor succes!

2. Plaats uw eerste update

Verplaats u in uw klanten of de bredere doelgroep. Plaats een update waarmee u prikkelt, enthousiast of nieuwsgierig maakt. Houd er rekening mee dat veel mensen voor de lol op Facebook zitten. Voorkom dat u Facebook gebruikt als een reclame- of verkoopkanaal. Plaats een update waarin u vertelt over wat u bezighoudt, geef een kijkje achter de schermen of wijs op een interessante ontwikkeling in de markt.Tip: heeft u de eerste tientallen volgers verzameld? Stel dan regelmatig een vraag. Vraag volgers bijvoorbeeld wat ze in de volgende post graag willen zien. Of waar ze zelf vragen over hebben, dat dat u de interactie aangaat.  

3. Reageer op andere updates

Facebook is een interactief platform, net als de andere social media. Gebruik die mogelijkheid, in eerste instantie door op andere updates te reageren. Volg bedrijven bij u uit de regio of uit dezelfde branche. Houd bij wat ze plaatsen. Geef een Vind-ik-leuk en plaats reacties op de updates die zij delen of vragen die ze stellen. Door de interactie aan te gaan vestigt u intussen de aandacht op uw eigen zakelijke pagina.Tip: merkt u dat er discussie ontstaat over onderwerpen die je deelt? Of waarop u reageert bij anderen? Start een Groepspagina. U kunt daar de interactie verdiepen, om nog meer aandacht te genereren voor uw bedrijfspagina. 

Patrick Wessels

4. Optimaliseer voor het algoritme

Onthoud dat Facebook werkt op basis van een algoritme. Het sociale medium voorspelt daarmee welke updates de meeste Likes en reacties zullen opleveren. Het algoritme gebruikt een aantal punten die aangeven dat een update aan meer mensen getoond moet worden. Schrijf in spreektaal en spreek uw doelgroep direct aan. Verzamel meteen een paar Likes, bijvoorbeeld van eigen medewerkers. En reageert er iemand op een update? Plaats daar weer een reactie op, om het gesprek op te brengen.Tip: voeg een foto aan uw update toe of deel een video (van YouTube). Je scoort meer punten binnen het algoritme, waardoor uw post automatisch meer aandacht krijgt. 

5. Promoot met een advertentie

Heeft uw update op Facebook succes? Promoot de post met een advertentie. U brengt uw bedrijfspagina bij veel meer geïnteresseerden onder de aandacht. Dat helpt om het aantal volgers te verhogen, waardoor u met volgende updates ook steeds meer bereik krijgt.Tip: boekt u de eerste successen op Facebook en wilt je dat verder uitbouwen? Werk samen met specialisten in Facebook-advertenties. Zij zorgen ervoor dat u het bereik flink kunt vergroten. Het aantal volgers neemt toe, en uiteindelijk ook de omzet via uw online of fysieke kanalen.

Wilt na deze korte introductie over Facebook meer weten? Verfijn uw strategie, duik dieper in uw analyses en maximaliseer uw impact online met Facebook E-Learning. Neem een kijkje bij een nieuw – gratis! – initiatief van Vodafone Business voor mkb-ondernemers, in samenwerking met Facebook Blueprint.

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Lees ons volledige Privacy Statement

Onderwerpen