Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

De risico's van spoofing en: hoe u het voorkomt

Spoofing is een vorm van een cyberaanval waarbij een aanvaller toegang probeert te krijgen tot een computersysteem of netwerk door zijn identiteit te verhullen. De identiteit van de gebruiker kan achter een verzonnen naam, adres of andere persoonlijke informatie zitten. Spoofers gebruiken spoofing technieken zoals IP-spoofing en MAC-spoofing om toegang te krijgen tot data. Daarnaast kunnen spoofers ook gebruik maken van Social Engineering tactieken zoals phishing e-mails om het slachtoffer te verleiden vertrouwelijke informatie op te geven.  

 Spoofing is het vervalsen van telefoonnummers, website- of e-mailadressen om zich anders voor te doen & bedrijven op te lichten. Lees hier wat u kan doen. Meer weten over security? Ga naar onze oplossingen. Lees meer over security en wat u kunt doen. Lees ook over ransomwarephishingDDoS-aanvallen en datalekken of over de nieuwste cybercrime trends en IT-beveiliging.

Hoe werkt spoofing? Met spoofing kunnen aanvallers verificatiemethoden omzeilen die bedoeld zijn om legitieme gebruikers te identificeren, waardoor spoofing een van de gevaarlijkste vormen van cyberaanvallen is. Cyber criminelen kunnen bijvoorbeeld communicatie tussen twee partijen onderscheppen en zo toegang krijgen tot gevoelige gegevens of de gegevens wijzigen voordat ze naar de gewenste ontvanger worden gestuurd. Voor bedrijven is het heel belangrijk om maatregelen te nemen om zich te beschermen tegen spoofing aanvallen door o.a. sterke verificatieprotocollen in te voeren, het netwerkverkeer te controleren en werknemers te informeren over spoofingtactieken.

Alles over spoofing

Verschillende vormen

Bedrijven dienen altijd waakzaam te zijn bij het monitoren van netwerkverkeer. Er zijn verschillende vormen waar u spoofing door criminelen aan kunt herkennen.

Spoofing van telefoonnummers - Hackers gebruiken technologie om hun telefoonnummer te verhullen en het te laten lijken alsof iemand anders belt. Het spoofing telefoonnummer kan het nummer van een echte persoon zijn of een nummer dat voorkomt in openbare documenten of telefoonboeken.

Website URL-spoofing - Hackers kunnen kwaadaardige websites maken die er identiek uitzien als legitieme websites om gebruikers te verleiden tot het invoeren van persoonlijke informatie, zoals gebruikersnamen en andere privé gegevens. Spoofing-aanvallen kunnen zowel op het internet als op lokale netwerken plaatsvinden, waarbij aanvallers bijvoorbeeld IP-adressen manipuleren om hun ware identiteit te verhullen. Afhankelijk van de mate van hoe geavanceerd de aanval is kunnen spoofing berichten zelfs afkomstig lijken te zijn van officiële overheidsdiensten of organisaties.

E-mail spoofing - Bij deze cyber aanval wordt de afzender of het retouradres van een e-mail gespooft, zodat het lijkt alsof de e-mail van een legitieme bron afkomstig is. Deze e-mail bevat kwaadaardige koppelingen die kunnen worden gebruikt om toegang te krijgen tot gevoelige gegevens. Dit wordt ook wel phising genoemd. 

Tevens zijn er nog andere methoden die goed zijn om te onthouden zoals: whaling, vishing en smishing aanvallen. Elk type aanval heeft een specifiek doel. Phishers maken zoals gezegd gebruik van e-mails om te proberen gevoelige informatie of inloggegevens te bemachtigen, terwijl whalers zich met geavanceerde social engineering technieken richten op leidinggevenden van bedrijven. Vishing-aanvallers gebruiken telefoongesprekken om te proberen vertrouwelijke gegevens van hun slachtoffers te verkrijgen, terwijl smishing-aanvallers schadelijke tekstberichten sturen om gebruikersaccounts te hacken.

"Cyber criminelen zullen vaak proberen contact met u op te nemen via vervalste e-mails of telefoongesprekken onder een valse identiteit."

Hoe kunt u spoofing herkennen?

Een van de beste manieren om spoofing op te sporen is op te letten op verdachte activiteiten van onbekende bronnen. Cyber criminelen zullen vaak proberen contact met u op te nemen via vervalste e-mails of telefoongesprekken onder een valse identiteit. Bovendien, als er documenten ter beoordeling worden gestuurd per e-mail die links of bijlagen bevatten, controleer dan of de bron legitiem is voordat u ze opent. Let ook op spelfouten, grammaticafouten en andere tekenen die duiden op pogingen tot spoofing. 

Ook interessant: 'Hoe herkent u een zakelijke phishing mail?'

Wat is spoofing?

Wat doen om risico's te verkleinen?

U kunt een aantal maatregelen nemen om het risico van spoofing te verkleinen.

Het implementeren van beveiligingsprogramma's zoals firewalls, antivirussoftware en encryptie zijn zeer effectief om de kans om door fraudeurs benaderd te worden, te verkleinen. Daarnaast kunt u systemen regelmatig testen op mogelijke zwakke plekken in de beveiliging en eventuele problemen direct aanpakken. Het is ook belangrijk dat u met het bedrijf op de hoogte bent van verdachte activiteiten op uw netwerk(en). Dit omvat het bijhouden van wijzigingen op het netwerk zoals nieuwe apparaten die worden aangesloten of ongebruikelijke inlogpogingen. Ook dient u dan het netwerkverkeer in de gaten te houden en alert te zijn op kwaadaardig verkeer dat van of naar het netwerk wordt gestuurd. 

Aangezien de dreiging van cybercriminaliteit zich blijft ontwikkelen, is het noodzakelijk op de hoogte te blijven van de nieuwste beveiligingstechnologieën en -trends om hun gegevens en klanten te beschermen tegen kwaadwillenden. Het gebruik van sterke authenticatietools zoals multi-factor authenticatie kan het risico tot schade helpen beperken. Daarnaast is het goed controleren van inkomende facturen belangrijk om potentiële fraude op te sporen. Zogenaamde spookfacturen komen nog geregeld voor. 

Scherp zijn op e-mailadressen van uw collega’s die bedrijfsmails ontvangen is ook belangrijk om vreemde of onbekende domeinen op te sporen die kunnen wijzen op een spammer die probeert door te dringen. Als verdachte activiteiten worden ontdekt, kunnen u en uw werknemers dit onmiddellijk melden bij de betreffende fraudehelpdesk van de emailprovider of bij uw systeembeheerder.  Geef ten slotte nooit vertrouwelijke informatie zoals wachtwoorden of rekeningnummers, tenzij u zeker weet dat de aanvrager te vertrouwen is. Als u een vermoeden heeft van een poging tot spoofing, meld dit dan onmiddellijk bij uw plaatselijke politie.

Beveiliging voor het MKB

Beveiliging voor het MKB

Uw bedrijf beschermd tegen cyberaanvallen

 De hele keten beveiligd
 Schaalbaar
 Advies van een expert

Gratis Ondernemers Advies

Krijg 1-op-1 advies van een onafhankelijk adviseur