Deze pagina viel buiten de boot
Sorry, de pagina die je zoekt bestaat
niet meer. Gebruik de zoekbalk om de juiste pagina te vinden.
Deze pagina viel buiten de boot
Sorry, de pagina die je zoekt bestaat
niet meer. Gebruik de zoekbalk om de juiste pagina te vinden.
AirDrop is een handige functie van Apple waarmee je razendsnel - zonder kabel - je foto’s, documenten of andere bestanden naar een Apple-apparaat kunt sturen. Ook naar de apparaten van andere Apple-gebruikers. Superhandig dus. Maar soms werkt het even niet zoals het hoort. Wil het maar niet lukken om een bestand te delen via AirDrop? Volg dan de onderstaande stappen om het probleem op te lossen.
Tip: gebruik je AirDrop voor de eerste keer? Dan staat hier stap-voor-stap beschreven hoe het werkt.
Om AirDrop te kunnen gebruiken, moeten de betrokken apparaten altijd bij elkaar in de buurt zijn, met op beide apparaten bluetooth en wifi ingeschakeld. Wanneer de apparaten elkaar niet op de juiste manier zien, of geen juiste toegang hebben, dan zal het doel-apparaat niet verschijnen tussen de beschikbare AirDrop-apparaten.
Stuur je een bestand via AirDrop naar een apparaat van iemand anders en staat de ontvanger niet in je contacten? Selecteer dan de optie ‘iedereen’. Hou er rekening mee dat deze instelling om veiligheidsredenen vanaf iOS 16.2 automatisch na 10 minuten terug naar de standaardinstelling 'Alleen contacten' gaat. Je moet deze optie dus telkens opnieuw activeren. Vanaf iOS 17 kun je simpelweg een handshake maken door de bovenkanten van twee iOS-apparaten tegen elkaar aan te tikken.
Daarnaast kun je de ontvanger natuurlijk ook gewoon toevoegen aan je contacten. Dat doe je als volgt:
Contact toevoegen met een iOS-apparaat (iPhone of iPad:
Contact toevoegen met een Mac:
Soms heb je gewoon een vervelende bug of is er een andere reden waarom je apparaat niet goed wil verbinden of zichtbaar is voor AirDrop. Het aan- en uitzetten van de vliegtuigstand (‘Instellingen > Vliegtuigmodus’) kan dan vaak helpen. Maar soms is de beste optie om je apparaat een frisse start geven. Het opnieuw opstarten van je iPhone, iPad of Mac kan namelijk veel problemen oplossen. Hieronder lees je stap-voor-stap hoe je dit doet:
iPhone X en nieuwer herstarten:
iPhone 8 (Plus) en ouder herstarten:
iPad herstarten:
Mac herstarten:
AirDrop werkt alleen op een iPhone, iPad en iPod touch met iOS 7 of hoger of op een Mac met OS X Lion (10.7) of hoger. Als AirDrop niet werkt kan het zijn dat je je Apple device moet updaten. Ga naar Instellingen > Algemeen > Software-update om te controleren of er updates beschikbaar zijn.
AirDrop is beschikbaar op deze apparaten:
In een uiterste poging kun je proberen om alle netwerkinstellingen van je apparaat opnieuw in te stellen. Alle bekende wifi-netwerken en bluetooth apparaten worden dan uit het geheugen verwijderd en je zult dus opnieuw verbinding met ze moeten maken.
Netwerkinstellingen wissen IPhone & iPad: