Airdrop werkt niet
AirDrop is een handige functie van Apple waarmee je razendsnel - zonder kabel - je foto’s, documenten of andere bestanden naar een Apple-apparaat kunt sturen. Ook naar de apparaten van andere Apple-gebruikers. Superhandig dus. Maar soms werkt het even niet zoals het hoort. Wil het maar niet lukken om een bestand te delen via AirDrop? Volg dan de onderstaande stappen om het probleem op te lossen.
Tip: gebruik je AirDrop voor de eerste keer? Dan staat hier stap-voor-stap beschreven hoe het werkt.
Algemene tips voor wanneer AirDrop niet goed werkt
- Zorg ervoor dat ‘Niet Storen’ op beide apparaten is uitgeschakeld;
- AirDrop maakt gebruik van bluetooth en wifi. Zorg dat je dicht bij elkaar in de buurt bent en hetzelfde wifi-netwerk gebruikt;
- Soms kan het simpelweg in- en uitschakelen van wifi en bluetooth op je iOS-apparaat helpen. Voor wifi tik je op ‘Instellingen > Wifi’ en voor bluetooth tik je op ‘Instellingen > bluetooth’. Je kunt ook even de vliegtuigstand aan- en uitzetten;
- Zorg dat je persoonlijke hotspot uitstaat, dit kan de verbinding met het wifi-netwerk onderbreken en zorgen dat Airdrop niet goed werkt.
Tip 1. Zorg dat je gezien wordt
Om AirDrop te kunnen gebruiken, moeten de betrokken apparaten altijd bij elkaar in de buurt zijn, met op beide apparaten bluetooth en wifi ingeschakeld. Wanneer de apparaten elkaar niet op de juiste manier zien, of geen juiste toegang hebben, dan zal het doel-apparaat niet verschijnen tussen de beschikbare AirDrop-apparaten.
Stuur je een bestand via AirDrop naar een apparaat van iemand anders en staat de ontvanger niet in je contacten? Selecteer dan de optie ‘iedereen’. Hou er rekening mee dat deze instelling om veiligheidsredenen vanaf iOS 16.2 automatisch na 10 minuten terug naar de standaardinstelling 'Alleen contacten' gaat. Je moet deze optie dus telkens opnieuw activeren. Vanaf iOS 17 kun je simpelweg een handshake maken door de bovenkanten van twee iOS-apparaten tegen elkaar aan te tikken.
Daarnaast kun je de ontvanger natuurlijk ook gewoon toevoegen aan je contacten. Dat doe je als volgt:
Contact toevoegen met een iOS-apparaat (iPhone of iPad:
- Open de app 'Contacten' op je beginscherm;
- Kies een lijst en tik op het plus-symbool (+) in de rechterbovenhoek van het scherm;
- Vul de contactgegevens in;
- Tik op 'Gereed' om het nieuwe contact op te slaan.
Contact toevoegen met een Mac:
- Open de app 'Contacten' via de Dock, of zoek de app met Spotlight;
- Klik op het plus-symbool (+) onderaan het venster om een nieuw contact toe te voegen;
- Voer de contactgegevens in;
- Klik op 'Gereed' om het nieuwe contact op te slaan.
Tip 2. Herstart de apparaten
Soms heb je gewoon een vervelende bug of is er een andere reden waarom je apparaat niet goed wil verbinden of zichtbaar is voor AirDrop. Het aan- en uitzetten van de vliegtuigstand (‘Instellingen > Vliegtuigmodus’) kan dan vaak helpen. Maar soms is de beste optie om je apparaat een frisse start geven. Het opnieuw opstarten van je iPhone, iPad of Mac kan namelijk veel problemen oplossen. Hieronder lees je stap-voor-stap hoe je dit doet:
iPhone X en nieuwer herstarten:
- Druk de zijknop en één van de volumeknoppen tegelijkertijd in;
- Sleep de schuifknop op je scherm van links naar rechts;
- Wacht tot de iPhone helemaal uit is, en schakel hem weer in door de zijknop ingedrukt te houden.
iPhone 8 (Plus) en ouder herstarten:
- Houd de zijknop ingedrukt totdat de optie op je scherm verschijnt om je toestel uit te zetten;
- Sleep de schuifknop op je scherm van links naar rechts;
- Wacht tot de iPhone helemaal uit is en schakel de iPhone weer in door de zijknop ingedrukt te houden.
iPad herstarten:
- Houd een van de volumeknoppen en de bovenste knop ingedrukt tot je de schuifknop 'Zet uit' ziet. Bij iPads zonder thuisknop (zoals de iPad Pro met Face ID), houd je een van de volumeknoppen en tegelijkertijd de bovenste knop ingedrukt;
- Versleep de schuifknop op het scherm en wacht 30 seconden totdat het apparaat is uitgeschakeld;
- Schakel de iPad in door de bovenste knop ingedrukt te houden.
Mac herstarten:
- Klik op het Apple-menu (het Apple-logo in de linkerbovenhoek van je scherm);
- Kies in het dropdown-menu de optie 'Herstart'.
Tip 3. Controleer de software
AirDrop werkt alleen op een iPhone, iPad en iPod touch met iOS 7 of hoger of op een Mac met OS X Lion (10.7) of hoger. Als AirDrop niet werkt kan het zijn dat je je Apple device moet updaten. Ga naar Instellingen > Algemeen > Software-update om te controleren of er updates beschikbaar zijn.
AirDrop is beschikbaar op deze apparaten:
- iPhone 5 of later
- iPad (4e generatie) of later
- iPad mini of later
- iPod touch (5e generatie) of later
- Mac met OS X Lion (10.7) of hoger
Tip 4. Herstel de netwerkinstellingen
In een uiterste poging kun je proberen om alle netwerkinstellingen van je apparaat opnieuw in te stellen. Alle bekende wifi-netwerken en bluetooth apparaten worden dan uit het geheugen verwijderd en je zult dus opnieuw verbinding met ze moeten maken.
Netwerkinstellingen wissen IPhone & iPad:
- Open ‘Instellingen’ en kies ‘Algemeen’;
- Scrol helemaal naar beneden en kies op ‘Zet over of stel iPhone opnieuw in’;
- Kies ‘Stel opnieuw in’ en tik vervolgens op ‘Herstel netwerkinstellingen';
- Voer je toegangscode in en kies ‘Herstel netwerkinstellingen’ om te bevestigen.