Overslaan en ga naar inhoud

Hit in studentenhuis: nooit meer 'n lege koelkast met Turff

Nieuw uit de denktank van de TU Delft: de Turff, een tablet waarop studenten op een makkelijke en slimme manier kunnen bijhouden wie wat geconsumeerd heeft en wat daarvan de kosten zijn. De startup die de Turff bedacht, heeft net €100.000 groeikapitaal opgehaald bij investeerders.

Delftse studenten ontwikkelden een tablet waarop uitgaven slim en gemakkelijk worden bijgehouden.

TU Delft heeft al heel wat succesvolle bedrijven voortgebracht. De slaaprobot Somnox (lees hier op V-Hub), leasefiets Swapfiets met de blauwe voorband, slaapapneu-oplossing NightBalance (verkocht aan Philips) en de 1000-km-per-uur-treinen van Hardt Hyperloop zijn alle ontstaan toen studenten de koppen bij elkaar staken voor een studieproject.

Eigen ervaring

Vaak was eigen ervaring de aanleiding voor het businessplan. Zo zagen de drie oprichters van Swapfiets een studenten op een oud barrel langskomen terwijl zij in een café nadachten over een bedrijf dat dure racefietsen zou leasen. Het oude barrel bracht hen op een ander idee: simpele, sterke fietsen voor alle studenten van Nederland. De rest is geschiedenis, want Swapfiets is inmiddels in zo’n acht Europese landen actief.

“Het traditionele turflijstje is foutgevoelig. Wij dachten: dat kan beter.”

Het idee achter Turff is ook ontstaan vanuit een eigen ervaring, eentje die veel studenten zullen herkennen: het papieren turflijstje in de keuken waarop iedereen aangeeft wat zij uit de voorraad en koelkast hebben geconsumeerd. Onleesbare krabbels, scheuren in het papier, potlood of pen die verdwijnt. “Veel studentenhuizen houden met pen en papier bij wie wat pakt uit de gezamenlijke voorraad”, vertelt Henry Tang, medebedenker en natuurkundestudent aan de TU Delft. “Zo worden de kosten eerlijk verdeeld en kun je gezamenlijk inkopen doen. Het traditionele turflijstje is echter foutgevoelig. Wij dachten: dat kan beter.”

Turff geeft waarschuwing: lappen svp

De studenten ontwikkelden een tablet met slimme software waarop alle uitgaven per persoon en product worden bijgehouden. Wanneer iets dreigt op te raken geeft de tablet een waarschuwing en als er weer geld in de pot moet kan elke student zien hoeveel hij of zij moet bijdragen. De Turff hangt inmiddels in studentenhuizen in heel Nederland. Het systeem is voor de gebruikers gratis omdat er advertenties worden getoond als screensaver. “Er is mede daardoor veel animo”, zegt Tang. “Deze maand sluiten we het duizendste huis aan. We zijn inmiddels actief in vijftien studentensteden.”

Turff, een geweldig innovatief idee uit Delft

Het succes vraagt om doorontwikkeling. Wat kan de Turff straks nog meer en welke adverteerders willen direct in het studentenhuis hun doelgroep bereiken? De eerste uitbreiding van de digitale dienst is inmiddels een feit. Niet geheel toevallig heeft dat te maken met een belangrijk product in de meeste studentenhuizen: bier. Tang: “In Delft en Leiden zijn we ook begonnen met het leveren van veelgebruikte producten aan huis. Is het bier op? Dan wordt het dezelfde dag nog thuisbezorgd! Aan de hand van consumptiedata en zelflerende algoritmes kan op den duur automatisch worden voorspeld wanneer de voorraad moet worden aangevuld.” 

Investeerders (die mogelijk zelf – ooit – nog op de ouderwetse manier turfden) zien de Turff wel zitten en hebben de ontwikkelaars €100.000 beschikbaar gesteld om door te ontwikkelen. Tang: “Het einddoel is dat je je nooit meer zorgen hoeft te maken om een lege koelkast.'' 

 Vodafone Business - Nooit meer 'n lege koelkast met Turff

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Lees ons volledige Privacy Statement