Overslaan en ga naar inhoud

Herbeleef de Retail Roundtable 2024

Maak kennis met de inspirerende inzichten van vooraanstaande retailers, gedeeld tijdens de Vodafone Business Retail Roundtable.

Hoe navigeert de retailsector door alle veranderingen?

De retailsector opereert in een dynamisch landschap dat voortdurend wordt beïnvloed door de steeds hogere verwachtingen van consumenten en toenemende digitalisering met een overvloed aan producten, media en data.

Vodafone Business organiseerden het Retail Roundtable event om met retailspecialisten uit verschillende branches te discussiëren over de mogelijkheden voor de uitdagingen waarmee bedrijven anno 2024 worden geconfronteerd. De inspirerende conclusies dragen bij aan het bouwen aan toekomstbestendige retailbedrijven.

VodafoneZiggo stuurt op excellente klantrelaties

Retail Roundtable host Bob van der Sar, Chapter Lead Sales Excellence, introduceert de nieuwe klantfocus-strategie van VodafoneZiggo.

“In totaal hebben we nu meer dan honderd winkels in Nederland, die een integraal onderdeel vormen van een omnichannel strategie. Bij omnichannel bepaalt de klant welk van de goed op elkaar afgestemde kanalen hij wil gebruiken. Hiermee brengen we directe verkoop, indirecte verkoop en online verkoop samen en kunnen we overal op dezelfde manier met de klant communiceren. Dit zorgt niet alleen voor een betere klantrelatie maar stimuleert ook om beter op de toekomstige wensen van klanten in te spelen.”

Retail Roundtable | Vodafone Business

Iedere winkelervaring is maatwerk

Mathijs Gouw, Floor Lead van de Utrechtse flagship store, zet de optimale customer experience uiteen.

“Wij verwelkomen klanten in uiteenlopende leeftijdscategorieën die informatie zoeken of gewoon willen rondkijken op zoek naar nieuwe producten. Ongeveer één derde van deze bezoekers behoort tot de oudere generatie. Daar waar jongeren zich vaak al online voorbereiden, zijn ouderen vooral op zoek naar persoonlijk advies en assistentie. Het spreekt voor zich dat wij dus altijd speciale aandacht besteden aan de behoeften van ouderen. Want retail is maatwerk! We zijn dan ook superblij dat we tegenwoordig weer direct producten aan klanten kunnen meegeven. Dit verhoogt ook meteen de klanttevredenheid, aangezien ze de winkel bellend kunnen verlaten. Het draagt bij aan ons doel; het bereiken van de perfecte NPS-score.”

Bouwen aan de winkel van de toekomst

Ellis Kwint (Manager Retail) en Sandra van Meersbergen (Senior Manager Channel Management) zetten met een presentatie over The Future of Retail hun ideeën uiteen voor de realisatie van de winkel van de toekomst. Uitgebreid onderzoek naar de ultieme winkelervaring leverde interessante inzichten op.

Sandra: “Het doel is een naadloze integratie van winkels in de overkoepelende omnichannel bedrijfsstrategie, maar met uitdagingen zoals kostenbeheersing, veiligheid en duurzaamheid, is dat niet eenvoudig. Zo moet het opgefriste ontwerp van de winkels er ook bij passen. Door te leren van ervaringen en onderzoeken van andere winkelketens, kom je sneller verder. Dit is dan ook de reden waarom we DMU-relaties uit de retailsector uitnodigen. Zij kunnen op strategisch niveau meedenken en slimme ideeën aandragen”.

Retail Roundtable | Vodafone Business

Ontwerp, kleur en andere keuzes

Zo blijkt het sentiment van de klant mede afhankelijk te zijn van de keuzes in ontwerp, materiaal, kleurgebruik en zelfs technische constructie. Zo weten de retailspecialisten dat een wit bankstel bij de ingang niet uitnodigt om plaats te nemen, terwijl een andere kleur dat wel doet. Het zijn dit soort subtiele details die het verschil maken voor een positieve winkelbeleving. Lichte kleuren en ronde vormen stralen rust uit en trekken informatiezoekers aan, terwijl futuristische en technologische inrichtingen eerder technisch geïnteresseerde klanten aanspreken.

Deur open of deur dicht?

Geopende winkeldeuren zijn uitnodigend en helpen om klanten binnen te krijgen, maar zijn tevens energieverspillend op koude winterdagen. Daarnaast speelt openheid ook een rol bij de veiligheid in de winkelomgeving, zeker als er veel waardevolle producten op voorraad zijn. Het vormgeven van een toekomstbestendige winkel vergt slimme en doordachte keuzes.

Duurzaamheid staat centraal

Het wordt steeds uitdagender om op duurzame wijze informatie te verstrekken. Zo leiden traditionele papieren displays, folders en ander drukwerk aan het einde van hun (vaak korte) levensduur tot afvalproductie. Dit kan worden voorkomen met digitale beeldschermen en slimme winkeldisplays, maar zij brengen wel hogere energiekosten met zich mee. Hier moeten met moderne technieken keuzes in gemaakt worden.

Wat kunnen we van elkaar leren?

Maatwerk voor hogere klantverwachtingen. Digitalisering versus duurzaamheid. Bouwen aan de winkel van de toekomst. Hoe gaan de IT-managers, innovatiemanagers en retail/winkelmanagers van de RetailRoundtable om met deze uitdagingen?

Echte cases leveren echte insights. Zoals de marketing keynote door Shridhar Mahesh, verantwoordelijk voor Digitale Innovatie bij HEINEKEN International.

Shridhar Mahesh van Heineken geeft een presentatie

Heineken is over de hele wereld bekend. In meer dan 195 landen wordt het bier gedronken. In de meeste gevallen bereikt het bier de consument via de directe klanten van Heineken, zoals bijvoorbeeld barren en supermarkten. Er ligt een mogelijkheid voor Heineken om door middel van digitale technologie deze klanten en consumenten (nog) beter te leren kennen, en ze te helpen in een efficiëntere bedrijfsvoering.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan het optimaliseren van het energieverbruik van de Heineken koelkasten, waarvan er meer dan een miljoen in gebruik zijn over de wereld. Of aan het gebruik van digitale menus en betaalsystemen in de ondersteuning van de verkoop en administratie. Deze optimalisaties en informatiestromen kunnen zowel de klanten als HEINEKEN helpen in het maken van slimmere beslissingen.

"Duurzaamheid speelt een cruciale rol en de huidige keuzes bewijzen deze focus. We hebben het bijvoorbeeld ook over essentiële zaken zoals afvalvermindering, energie-efficiëntie en materiaaloptimalisatie. Waar ook een grote mogelijkheid ligt is in de directe interactie met de consument en hoe we met onze klanten omgaan. Dit onderwerp geniet nu meer aandacht dan het ooit heeft gekregen."

- Shridhar Mahesh, Heineken

Naast Heineken geloven ook andere retailexperts in de verbindende kracht van technologie:

“Kunstmatige intelligentie (AI) kan veel toegevoegde waarde bieden. Het gebruik van AI maakt productinformatie bijzonder toegankelijk, vooral in combinatie met een ChatGPT-achtige interface. Bovendien denk ik dat het mandaat van personeel breder kan worden. Meer controle achteraf in plaats van strikte werkafspraken op de winkelvloer kan positief uitpakken. Vertrouw op je personeel en voer achteraf controles uit.” 

- Ronnie Hollemans, Polvo/Isero 

Microsoft Teams
Microsoft Teams

“Klanten willen producten ruiken en voelen. De fysieke winkel moet in deze behoefte voorzien, want het kan online nooit volledig repliceren. Fysiek contact in de winkel is essentieel en helpt klanten bij het maken van keuzes. Om alle aspecten van een product of dienst goed te belichten, moet je eigenlijk wel de fysieke winkel bezoeken. Dit is een kans die we moeten aangrijpen!” 

- Laurens Piekaar, Prominent 

De cover van het e-book 'Op weg naar 2030: Trends in retail'

Ontdek de nieuwe trends in Retail

Zelden gebeurde er méér in Retail dan nu. In ons nieuwe e-book zetten we de belangrijkste ontwikkelingen voor u op een rij. Benieuwd wat Smart Retail voor uw organisatie kan betekenen? Aarzel dan niet en download het e-book 'Op weg naar 2030: trends in Retail'.

Meer inspiratie voor Retailers:

Nooit een event missen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte van nieuws rondom onze events en meer.