Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Klaar met overleven? Til uw online verkopen naar ‘next level’

Tijdens de lockdowns was het voor u als winkelier wellicht ‘overleven’ met online verkopen. Nu de pandemie definitief achter de rug lijkt, kunt u de volgende stap zetten. Breng uw online winkel naar een hoger niveau en maak er een serieus verkoopkanaal van. Twee belangrijke tips: maak de winkel net even wat professioneler en en pas CRM-technologie toe.

Komt uit de overlevingsstand: professionaliseer uw online verkoopkanaal en denk ook eens aan de mogelijkheden van CRM.

Misschien was het inzetten van uw website tijdens de pandemie een noodsprong. De site was waarschijnlijk heel nuttig om de omzet van uw bedrijf tijdens de pandemie enigszins op peil te houden. Als verkoop voorheen grotendeels afhankelijk was van een winkel of vergelijkbare locatie, dan was de website een alternatief als uw winkel minder klanten trok of tijdens de lockdown zelfs helemaal gesloten moest blijven.

Wilt u doorpakken – daar bent u toch ondernemer voor – dan wordt het tijd om uw digitale aanwezigheid verder te professionaliseren. Tijd voor een nieuwe kijk op uw online kanalen en processen, om uw verkoop te vergroten. Hier zijn enkele tips om van start te gaan.

1. Website-tips om de online verkoop te vergroten

Voordat u op zoek gaat naar nieuwe middelen en technologieën om de site beter te laten renderen, is het belangrijk om de online winkel met kleine ingrepen net even professioneler te maken. Om de potentie van uw e-commerce te vergroten, kunt u met kleine veranderingen een groot verschil maken:

  • Zorg ervoor dat uw website uw openingstijden, adres en contactgegevens duidelijk weergeeft.
  • Categoriseer uw aanbod duidelijk bovenaan de pagina.
  • Creëer een duidelijk en gedetailleerd navigatiemenu.
  • Wees niet te bescheiden over wat uw dienst uniek maakt vergeleken met uw concurrenten.
  • Voeg beoordelingen van tevreden klanten toe.
  • Gebruik GIF's in plaats van afbeeldingen om uw pagina dynamischer te maken.
  • Streef naar een positieve en bemoedigende algemene uitstraling.
  • Toon bewijs dat uw website veilig is.
  • Geef uw annulerings-, restitutie- en leveringsbeleid duidelijk weer.
  • Laat uw klanten weten hoeveel stappen ze moeten doorlopen bij het afrekenen.

U kunt nog veel meer doen om het vertrouwen van klanten te winnen. Zorg er met name voor dat uw website geoptimaliseerd is voor zoekmachines en dat u met (online) advertenties verkeer naar uw website stuurt. Nadat u de basis heeft gelegd, is het tijd om te kijken naar meer geavanceerde manieren om uw processen te verbeteren en de verkoop te stimuleren. Bijvoorbeeld met CRM.

Consument betaalt online aankoop. U kunt meer doen om uw online verkopen naar 'next level' te tillen

2. Gebruik CRM voor personalisatie en cross-selling

Een andere belangrijke tip: zet software voor klantrelatiebeheer (CRM) in. CRM helpt u om uw klanten beter te begrijpen, door hun koopgewoontes en gedrag te bestuderen en patronen te vinden in hun gedrag. Met CRM kunt u anticiperen op informatie of oplossingen die klanten wellicht nodig hebben, voordat ze het zelf beseffen.

Waarom is dit zo belangrijk? Omdat klanten positief reageren wanneer ze gerichte oplossingen en opties voorgeschoteld krijgen die passen bij hun behoeften. Ingewikkeld? Het is mogelijk met CRM-software die gebruikmaakt van de cloud om uw data over klanten maximaal te benutten. 

Zodra al uw klantgegevens veilig in de cloud zijn opgeslagen, kan de juiste software intuïtief gedragspatronen herkennen en ontdekken op basis van eerdere activiteiten. Belangrijk: slaat u gegevens van klanten op, houdt u zich dan wel aan de privacy- en gegevensbeschermingswetten.

Producten verkopen via cross-selling

CRM helpt u dus uw klanten te begrijpen. Hoe beter u daarin wordt, hoe meer u ze andere producten kunt verkopen via cross-selling. Cross-selling is een effectieve manier om uw online verkoop te vergroten, want bestaande klanten zullen 60-70% eerder iets van u kopen dan een nieuwe klant (5-20%). Door CRM-software te gebruiken, kunt u het aanbod van cross-selling zo relevant mogelijk maken, passend bij de wensen van uw klanten.

Dit bespaart tijd, middelen én creatieve energie. Steek uw licht eens op bij populaire CRM-softwareplatforms zoals Salesforce, Hubspot en Zoho. Elk platform heeft zijn eigen voor- en nadelen, maar de meeste zullen u een gratis proefversie bieden. Kijk even rond om uit te vinden welk platform het beste aan uw behoeften voldoet. Aan de slag met CRM, om uw online verkoopprestaties te vergroten!

Retail Connect

Uw winkel verbonden

 Business Internet
 Mobile back-up
 Professionele wifi