Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

SolarToday tijdens crisis: juist nu digitaliseren

Digitaliseer. En doe het vooral nu. Eén van de belangrijkste lessen van de crisis is dat klanten digitaal zijn gegaan en dat je daar als MKB-bedrijf in mee moet gaan. Dat vindt Arjen Jagersma, oprichter en directeur van SolarToday uit Haarlem. Hij bleef dit jaar dankzij slimme tools – op afstand – in contact met zijn klanten en zag zijn omzet groeien. Hij vertelt hoe hij met SolarToday digitaliseerde in een masterclass video die Winston Gerschtanowitz presenteert.

Eén van de belangrijkste lessen van de crisis is dat klanten digitaal zijn gegaan en dat je daar als MKB-bedrijf in mee moet gaan.

In de video vertelt MKB-ondernemer Arjen Jagersma hoe hij is omgegaan met de uitdagingen tijdens de crisis: hoe deel je informatie met klanten? En: hoe benader je klanten? “Even langsgaan en uitleggen wat wij voor klanten kunnen doen, dat was opeens niet meer zo vanzelfsprekend. Daar hebben we andere oplossingen voor moeten zoeken.” SolarToday vond die onder meer in een goed ERP-systeem, dat zicht geeft op de belangrijkste bedrijfseconomische ontwikkelingen, en in goede communicatie. Daarbij bouwt het bedrijf meer dan ooit op Office, Microsoft 365 en Teams. Als alternatief voor de fysieke uitleg die SolarToday normaal gesproken bij de verkoop van zonnepanelen levert, zette het bedrijf tijdens de crisis al snel webinars in.

Processen op afstand vormgeven

Ondernemer Winston Gerschtanowitz zag aan het begin van de crisis vooral problemen bij de vraag hoe je sommige processen op afstand zou moeten vormgeven. In de masterclass video vertelt hij enthousiast hoe in zijn eigen bedrijf creatieve denkprocessen digitaal zijn gemaakt. Dat gebeurde bijvoorbeeld door tijdens online brainstormsessies met thuiswerkende medewerkers digitale post-its op een virtueel bord te plaatsen. “Opeens zag ik hoe effectief dat kan zijn. Ik wist toen: wow, dit gaat ons heel veel opleveren.” Zo werd een uitdaging vooral een voordeel.

Meer omzet dankzij digitalisering

Hoe bestaat het dat SolarToday ondanks de crisis toch 40 procent omzetgroei realiseerde? “Intensief klantcontact, als het dan niet face-to-face kan, dan toch telefonisch of door videobellen. We communiceren veel meer digitaal. We doen webinars, daar kan je de technologie goed voor inkopen. We hebben meer informatie op onze website gezet, meer gedeeld via OneDrive en via Teams, zodat onze medewerkers beter bij de informatie kunnen en deze kunnen delen met klanten.”

Meer weten?

Wilt u, net als SolarToday, ook succesvol en klantgericht digitaliseren? Download nu de whitepaper ‘Maak ambassadeurs van uw klanten’. Met 5 tips om klantgericht te opereren en meer informatie over de aanpak van SolarToday.

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Lees ons volledige Privacy Statement

Onderwerpen