Column: "Gaat digitalisering retail redden?"

De visie van Jan Meerman, voorzitter van INretail

Click & collect, het klinkt eenvoudig en dat is het ook. Dat klanten bestellen en afhalen is voor de retail een eerste stap naar heropening. Als die retail tenminste online zijn zaken op orde heeft. En dat is lang niet altijd het geval, zegt INretail-voorzitter Jan Meerman in deze blog.

INretail-voorzitter Jan Meerman over de moeite die ondernemers hebben met online.

“We hebben onlangs onder onze leden een flitspeiling gedaan. Zo’n 1000 ondernemers in de retail deden mee. Van hen is maar liefst 86 procent (heel erg) bezorgd om het voortbestaan van hun onderneming. Het is echt nodig dat er wat gebeurt en natuurlijk speelt de vorig jaar massaal ingezette digitalisering daarbij een rol. Maar gaat digitalisering de retail redden? Een deel wel, maar een groot deel niet."

Onvoldoende kennis van en geld voor online

"Als ik kijk naar een andere vraag uit de flitspeiling: ‘hoeveel procent van je verlies aan omzet heb je gecompenseerd met online?’ dan spreekt het antwoord boekdelen: 54 procent van de ondernemers heeft slechts 0 tot 10 procent van zijn normale omzet online gecompenseerd. Hoe komt dat? Eén: er is onvoldoende kennis om online goed op te pakken. Twee: er is geen geld om in online te investeren. Drie: er zijn geen handjes om de verdere ontwikkeling te begeleiden."

Jan Meerman, voorzitter INretail

"Mijn visie is dat een heel groot deel van de retail de online markt niet of nauwelijks naar zich toe gaat trekken. Veel ondernemers gebruiken geen of weinig sociale media en als ze het al doen genereert het nauwelijks omzet. Er zijn natuurlijk ook voorbeelden waarbij het wel werkt. Kijk naar ondernemers die de etalage van hun geslotenwinkel als uithangbord gebruiken: Alles wat je hier zit met zoveel procent korting. Scan de QR-code op de winkelruit. Ik zie etalages waar mensen met een mobiele telefoon voor de etalage bezig zijn."

"Ik ken ook ondernemers die maar liefst 75 procent van hun verlies aan omzet via online hebben gecompenseerd. Het kan dus wel, maar online is als businessmodel vaak nog onaantrekkelijk. Dat heeft vooral te maken met het grote retourpercentage. Je koopt iets en krijgt je geld terug als je het terugstuurt. Dat gebeurt niet vaak met een pan, maar wel met kleding. Er zijn diverse digitale tools in ontwikkeling om dat retourpercentage te verlagen door betere pasvormen vast te stellen, maar die investering is vaak nog erg kostbaar."

Een iPad in de winkel

"Mijn advies: probeer wat je hebt te verbeteren en werk aan de perfecte combinatie tussen on-en offline. Die combinatie is nog steeds goud: een goede propositie online en advies en toegevoegde waarde via de winkel. Ik ken een ondernemer die 15 procent van zijn omzet via een iPad scoort. Een iPad in zijn winkel wel te verstaan. Is je model of kleur niet in de winkel? Kies hem uit via de iPad en laat hem bezorgen of kom hem ophalen in de winkel. De meeste klanten kiezen voor het laatste en dat levert weer een nieuwe verkoopkans op. En de data die je hiermee verzamelt biedt kansen voor marketing en klantenbinding."

"Online wordt onherroepelijk een onderdeel van de nieuwe retail. Maar voor ruim 50 procent is er nog een enorme kloof tussen wat er nodig is en wat ze nu doen. Dit zijn zaken waarvoor de overheid in de toekomst steun moet bieden. Hier ligt ook een taak voor de brancheverenigingen. We hebben al pilots lopen waarbij studenten van hogescholen winkeliers helpen bij het ontwikkelen van webshops. Fantastisch! Zo kun je de oude en nieuwe wereld aan elkaar koppelen. EZK, daar moet je bij helpen! School, je zou er extra studiepunten aan moeten koppelen.”

BusinessScan

Advies over uw digitale oplossingen

Beter en veiliger samenwerken met uw medewerkers? Slimmer bereikbaar zijn? Doe de Business Scan en krijg binnen 5 minuten gratis en vrijblijvend ICT-advies voor uw bedrijf.

Onderwerpen